Normal_schermafbeelding-2014-11-18-om-15.51.14

Staatssecretaris Dekker (onderwijs) geeft donderdag 12 februari op het Picasso Lyceum in Zoetermeer het startsein voor Platform #Onderwijs2032. Afgelopen november startte Dekker een ‘nationale brainstorm’ over de inhoud van ons onderwijs. Iedereen met ideeën kon deze delen via #onderwijs2032. Het leverde meer dan 17 000 reacties op. Dekker: “Een fantastische opbrengst. Nu is het tijd om de spade dieper de grond in te steken.”

Het platform onder leiding van Paul Schnabel gaat daarmee aan de slag. Zij gaan de maatschappelijke dialoog structuren en verdiepen en een internationaal vergelijkende analyse uitvoeren. Op basis daarvan zal het platform het kabinet dit najaar adviseren welke kennis en vaardigheden leerlingen op school zouden moeten leren om optimaal in onze toekomstige samenleving te participeren. Dit advies zal vervolgens de basis vormen voor een herziening van de onderwijsinhoud de komende jaren.

Dekker presenteert vanmiddag de conclusies van de brainstorm. Het is hem opgevallen dat veel mensen pleiten voor meer aandacht voor vaardigheden in het onderwijs: “Er is onder de inzenders behoefte aan minder focus op het stampen van kennis en meer aandacht voor het praktisch toepassen ervan. Dus niet alleen natuurkundige wetten uit een boekje leren, maar ook oefenen met zwaartekracht door een brug te bouwen. Niet alleen economische theorieën leren, ook leren hoe je een bedrijf opstart. Dit zijn maar enkele van de vele verzoeken die zijn binnengekomen en die het platform verder gaat onderzoeken”.

Vanmiddag wordt ook de vernieuwde website www.onderwijs2032.nl gelanceerd. Hier stellen de platformleden zich voor, zijn de resultaten van de brainstorm te zien, en kunnen geïnteresseerden een bijdrage leveren op specifieke thema’s die het platform agendeert. Van alle gesprekken in het kader van #onderwijs2032 worden hier verslagen gepubliceerd die voor iedereen zijn in te zien. 

© Nationale Onderwijsgids