Leerlingen met ADHD vinden het vaak lastig om een plan op te stellen voor het leren van toetsen. Het behouden van langdurige aandacht bij een taak, stil zitten, niet op de impulsen in gaan die ze binnen krijgen en het maken van een planning zijn de meest voorkomende problemen voor leerlingen met ADHD bij het leren voor een toets. Hoe kan een leerling met ADHD leren plannen? Hieronder een aantal tips.
Het maken van een goede planning is voor veel leerlingen een hele opgave, dus niet alleen voor leerlingen met ADHD. Het is dus helemaal niet erg als het niet direct lukt. Oefening baart kunst wordt er ook wel gezegd. Met name voor het leren van een toets is het belangrijk om eerst een goede planning te maken.
Waar moet je op letten bij het maken van een goede planning als je ADHD hebt?
- Wanneer heb ik de toets?
- Wat is de stof die geleerd moet worden
- Hoeveel tijd heb ik nodig/ snap ik de stof of moet ik nog veel tijd besteden aan de theorie?
- Hoe zien mijn dagen eruit? Heb ik tot laat training of ben ik op tijd thuis?
Onder begeleiding worden deze stappen gevolgd om zo duidelijkheid te krijgen over de komende toets.
Maak je planning visueel
Het visueel maken van de stappen biedt voor leerlingen met ADHD houvast. Dit kan gedaan worden met behulp van plaatjes of de stappen uitgeschreven en op het bureau geplakt. Dit ligt aan de voorkeur van de leerling.
Het creëren van een routine is belangrijk om uiteindelijk de leerling zelfstandig te laten plannen. Elke dag de stappen doorlopen en een planning maken in een vast patroon zorgt ervoor dat de leerling routine ontwikkelt.
Begeleiding voor leerlingen met ADHD
Het geven van positieve feedback wordt wel eens vergeten. Positieve feedback zorgt voor blijvende motivatie en het gevoel bij de leerling dat het gaat lukken.
Onder begeleiding kan thuis zijn. Een andere mogelijkheid is om begeleiding op Maltha te volgen. Het gaat dan om professionele begeleiding bij o.a. het leren plannen voor leerlingen met ADHD.
Heb jij nog meer tips om goed te leren plannen? Laat het ons weten door hieronder een reactie te plaatsen.
Ik ben het eens met Kees. Het komt zeer vaak voor bij adhd dat je tijdens de test niet de concentratie kunt opbrengen waardoor het gewoon niet lukt, het dagdromen of afgeleid worden is echt een probleem en dat zorgt vaak voor het niet slagen in presteren. Het voorbereiden van de test is niet het hoofdprobleem , de test afronden wel.
Dit soort open deuren is waarom ADHD-ers tegen zoveel frustratie aanlopen. Je kunt het, volgens "kenners" als deze, leren, dus zal het wel aan jezelf liggen als het niet lukt. Uit eigen ervaring weet ik dat sommige dingen niet te leren zijn als je ADHD hebt. Inzicht is belankrijk, maar een goede externe werkstructuur ook.