Normal_jet_bussemaker_pvda_2

Studenten en docenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) protesteren al maanden omdat ze meer inspraak willen op de universiteit. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs heeft nu aangekondigd dat ze ervoor gaat zorgen dat studenten en docenten meer inspraak hebben op de universiteiten. Dit melden Het Parool en Nieuwsuur.

Studenten en docenten kunnen nu al meebeslissen over de begroting van hun universiteit, zegt Bussemaker. Ook krijgen de studenten en docenten inspraak bij de benoeming van bestuurders. Donderdagavond was Bussemaker nog aanwezig in het Maagdenhuis voor een debatmarathon met de protesterende studenten van de UvA. Hier zei de onderwijsminister al dat er naar het onderwijs gekeken moet worden. Studenten gaven na deze avond nog aan niet gehoord te hebben dat de minister het beleid aan gaat passen.

Door de bezetting van het Maagdenhuis zijn er op universiteiten in het hele land discussies op gang gekomen. Het gaat dan onder meer over inspraak door studenten en docenten, het rendementsdenken en de prestatieafspraken die met universiteiten zijn gemaakt. Het bestuur van de Erasmus Universiteit is van mening dat de manier van financiering door het ministerie van Onderwijs zorgt voor perverse prikkels. “Studentenaantallen bepalen hoeveel geld er naar de universiteiten gaat. Dat zijn geen kwaliteitsnormen, maar volumenormen. Daar komt nog bij: hoe meer studenten, hoe sneller we hun diploma laten halen, hoe meer het oplevert”, aldus voorzitter van het College van Bestuur, Pauline van der Meer Mohr.

Volgens junior docent van de Universiteit Utrecht René Koekkoek staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk door de efficiëntie op universiteiten. “Wij zijn ons zeer bewust dat de universiteit op belastinggeld draait en dat daar een verantwoording bij hoort. Maar het is de vraag wat de targets halen voor effect heeft op de ideale universiteit.” Diepgravend fundamenteel onderzoek, reflectie en kennisoverdracht zouden de idealen van de universiteit zijn. Volgens Koekkoek komen deze idealen onder druk te staan. 

© Nationale Onderwijsgids