AMSTERDAM - Terwijl er bij de opkomst van het internet vooral veel verzet heerste van leraren tegen boekverslagen op websites als Scholieren.com, maken inmiddels steeds meer van hen in hun lessen gebruik van deze boekverslagen. Dat meldt Trouw.
De kritiek op dergelijke verslagen was veelal de frauduleuze manier van werken, doordat scholieren boekverslagen van anderen gebruiken als eigen werk. Nog steeds krijgen docenten die toelaten dat de leerlingen hier gebruik van maken kritiek te verduren, maar die kritiek is langzamerhand in toenemende mate aan het verstommen.
De redactie van Scholieren.com besloot enkele jaren geleden tot een professionalisering van de op de website aangeboden inhoud. Zo lieten ze ook docenten en studenten boekverslagen schrijven, wat de kwaliteit erg ten goede kwam. Voorheen waren de verslagen op de website voornamelijk van leerlingen, met daarin soms flinke aantallen taalfouten.
De manier van lesgeven is door het online aanbod veranderd. Enkele het schrijven van een boekverslag werkt fraude in de hand, waardoor veel leerkrachten nu de boekverslagen in hun lesstof hebben verwerkt. Leerlingen moeten bijvoorbeeld beargumenteren waarom een bepaald verslag goed of juist slecht is. Ook kunnen de scholieren de verslagen gebruiken om aan de docent aan te tonen waarom een boek goed genoeg is voor opname in het curriculum. Op deze manier spelen steeds meer docenten handig in op de enorm groeiende database aan informatie en geven zij leerlingen nieuwe leermethoden mee.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem