SBB, Samenwerking Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven

SBB, Samenwerking Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven
Louis Braillelaan 24
2719 EJ Zoetermeer

Postbus 7259
2701 AG Zoetermeer
Telefoon:
088 - 3380000
Website:
http://www.s-bb.nl

Op 1 januari 2012 is de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) van start gegaan. In SBB werken het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), en het georganiseerd bedrijfsleven samen. Colo, de vereniging van 17 kenniscentra, is naar deze organisatie overgegaan.

Het mbo en het bedrijfsleven zijn van oudsher nauw verbonden. Bijna 70 onderwijs-instellingen (roc’s, aoc’s en vakscholen) en private onderwijsaanbieders leiden samen met ruim 200.000 erkende leerbedrijven mbo-ers op voor een mooie carrière. Werkgevers hebben goed opgeleide vakmensen nodig. De vraag naar personeel en de eisen die het bedrijfsleven aan deze vakmensen stelt zijn constant in beweging. Daarnaast moeten vmbo, mbo en hbo goed op elkaar aansluiten. SBB speelt hier actief op in en adviseert de minister van OCW.

Op welke terreinen samenwerken? SBB maakt afspraken over de inhoud van de opleidingen. En legt in de zogeheten ‘kwalificatiedossiers’ de behoefte van de arbeidsmarkt vast. Zo kunnen de scholen beter inspelen op de ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt en daardoor studenten goed adviseren over de kansen op een baan. Onderwijs en bedrijfsleven maken in deze dossiers ook bindende afspraken over examinering.

Onderwijs en bedrijfsleven werken in SBB samen aan een doelmatig opleidingenaanbod. Elke mbo-er doet tijdens de opleiding praktijk-ervaring op tijdens een stage of een leerbaan: de ‘beroepspraktijkvorming’. SBB maakt over deze beroepspraktijkvorming afspraken die voor een hele bedrijfstak gelden, zoals de zorg, de bouw, de metaal of de horeca. School, leerbedrijf en deelnemer maken op basis van deze landelijk geldende afspraken vervolgens individuele afspraken.

Wat is de rol van de kenniscentra beroepsonderwijs en bedrijfsleven in SBB-verband? Onderwijs en bedrijfsleven werken binnen de kenniscentra al vele jaren samen op het terrein van de kwalificatiedossiers. SBB trekt deze lijn door naar de andere thema’s: beroepspraktijkvorming, examinering en doelmatigheid. De kenniscentra zijn van onderwijs en bedrijfsleven. Ook op sectoraal niveau pakken onderwijs en bedrijfsleven genoemde thema’s nu op. Daarnaast werken de 17 kenniscentra als collectief binnen SBB nauw samen: •ze vormen op veel terreinen bij hun dienstverlening één centraal loket •studenten en docenten benutten de matchingsite Stagemarkt.nl voor de juiste stageplaats •actuele stage- en arbeidsmarktinformatie maken kansen op een baan zichtbaar •studenten gebruiken de website Beroepeninbeeld.nl om zich te oriënteren op een opleiding en beroep.

Wat wil SBB bereiken? Duidelijk is dat bedrijfsleven en onderwijs in SBB op veel meer terreinen dan tot nu toe samen de verantwoordelijkheid nemen voor het beroepsonderwijs. SBB biedt de minister één aanspreekpunt, dat vanuit een gemeenschappelijk belang namens onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijke adviezen geeft. De eindverantwoordelijkheid voor het mbo blijft bij de minister liggen. Vervolgens voeren de kenniscentra de besluiten samen met het onderwijs en het bedrijfsleven in hun sectoren uit.

Het bestuur SBB buigt zich regelmatig over vraagstukken rond de aansluiting beroepsonderwijs - bedrijfsleven met als doel hierop adequaat te anticiperen en concrete adviezen uit te brengen.

Wat leveren de inspanningen van SBB op voor studenten en bedrijven? Naast meer verantwoordelijkheid krijgen bedrijven die mbo-ers opleiden en in dienst nemen meer invloed op de kwaliteit van de opleiding. Inhoud van het onderwijs en de omvang van het onderwijsaanbod sluiten straks nog beter aan bij de behoeften van de werkgevers. Het onderwijs krijgt meer zeggenschap over de kwalificatiedossiers. Zo ontstaat er een betere balans tussen datgene wat het bedrijfsleven verlangt van de scholen en de mogelijkheden van de scholen zelf.

NOG Locatie