Advies aan minister over centrale toetsing en referentieniveaus
Een Kamermeerderheid steunde het voorstel van de VVD en de PVV om een eindtoets voor het basisonderwijs in te stellen. De motie-Beertema/Elias over een landelijk stelsel van eindtoetsen en examens in het primair-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs werd aangenomen tijdens de begrotingsbehandeling. AVS, PO-Raad en VO-raad hebben voorwaarden gesteld.

Een verplichte eindtoets in het primair onderwijs moet er voor zorgen dat alle basisschoolleerlingen een gegarandeerd minimumniveau hebben voordat ze aan het voortgezet onderwijs beginnen, is de achterliggende gedachte van het kabinet. De AVS heeft in samenwerking met de PO-Raad en VOraad een advies uitgebracht aan de minister. Om de toetslast voor het po niet te verzwaren, zou de centrale toetsing van de referentieniveaus gecombineerd moeten worden met de toetsing ten behoeve van het onafhankelijk advies voor het best passende type vervolgonderwijs. Om de beschikbare onderwijstijd zo maximaal mogelijk te benutten, is het advies de centrale toetsing op een zo laat mogelijk tijdstip in het laatste leerjaar van het po (mei) te laten plaatsvinden. Daarnaast pleiten de onderwijsorganisaties bij de invoering van de centrale toetsing voor een verantwoord en geleidelijk invoeringstraject waarbij draagvlak wordt gecreëerd in de scholen en recht wordt gedaan aan de eisen van kwaliteit en zorgvuldigheid.

Het advies maakt deel uit van de uitkomsten van het project ‘Effectief schakelen’, waar onder meer de AVS deel van uitmaakt, dat de overgang tussen po en vo moet vereenvoudigen. De bestaande eindtoets in het basisonderwijs – nu soms ook al een omstreden tweede gegeven naast het schooladvies – in feite omvormen tot een eindexamen, heeft al de nodige stof doen opwaaien. Er zouden daardoor juist drempels ontstaan in de overdracht met het vo. Tegengeluiden wijzen op het gevaar dat voscholen het advies van de basisschool negeren en de leerling indeelt aan de hand van de toetsscore: een gevaar dat bij de invoering van een centrale eindtoets helemaal op de loer ligt. Cijfers van 12/13-jarige leerlingen hebben nog een betrekkelijke waarde. De OESO wijst er regelmatig op dat Nederland leerlingen te snel determineert. Ook de AVS is tegen een verplichte toetsing van de referentieniveaus in het basisonderwijs, zoals in het regeerakkoord omschreven. Het kan de aandacht afleiden van andere vakken.

Bron: AVS