Onderzoeksinstituut ITS Nijmegen ontvangt € 700.000 subsidie van het Ministerie van OCW voor de evaluatie van excellent onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen, zo meldt de Radboud Universiteit Nijmegen.
Het vier jaar durende onderzoek wordt uitgevoerd door prof. dr. Ton Mooij, in nauwe samenwerking met de Open Universiteit te Heerlen en diverse schoolbesturen in Nederland. De subsidie is toegekend vanuit de prijsvraag ‘Onderwijsbewijs'.
Het onderzoek begint in maart 2011. In totaal doen 38 scholen voor basisonderwijs mee, verspreid over Nederland. De prijsvraag ‘Onderwijsbewijs' werd in 2008 en in 2010 gehouden en beide keren heeft het ITS daaruit middelen gekregen voor een omvangrijk experimenteel onderzoek.
Ook het onderwerp en de projectleider zijn identiek: het gaat om ontwikkeling en evaluatie van excellent onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen, zoals opgezet en in scholen uitgewerkt door prof. dr. Ton Mooij, bijzonder hoogleraar Onderwijstechnologie.
Het onderzoek van 2008 was gericht op ontwikkeling en evaluatie van speciaal onderwijs exclusief voor cognitief hoogbegaafde leerlingen; dat van 2010 focust op regulier onderwijs dat wordt aangepast aan de mogelijkheden en eisen van hoogbegaafde leerlingen.
Prof. Mooij: ‘In de onderbouw van de deelnemende reguliere basisscholen wordt een module Excellent onderwijs ingevoerd. Ouders en leerkrachten screenen de belangrijkste beginkenmerken van alle vierjarige leerlingen bij hun start op school (groep 1). Hiervoor is een gestandaardiseerde vragenlijst beschikbaar die is afgestemd op de gangbare speel-/leeractiviteiten. '
'De inschatting van elk kind gebeurt op aspecten als sociale vaardigheden, algemene en specifieke cognitieve ontwikkeling, emotionele en expressieve vaardigheden, motorische ontwikkeling en verwacht functioneren in school,' aldus Mooij.
In het onderzoek wordt ook gekeken of deze onderwijsaanpak zoals verwacht resulteert in hogere cognitieve prestaties en beter sociaal-emotioneel functioneren dan gebeurt via regulier onderwijs aan hoogbegaafden. Ook wordt nagegaan of een langere duur van dit nieuwe onderwijs hogere cognitieve leereffecten oplevert.
Adequate onderwijsvoorzieningen voor hoogbegaafde leerlingen in de onderbouw van het basisonderwijs zijn er bijna niet. Ton Mooij: ‘Vaak wordt wel gezegd dat een school de juiste voorzieningen heeft, maar dit is meestal een duidelijke onderschatting van de mogelijkheden en onderwijseisen van hoogbegaafden. Hoogbegaafde leerlingen worden al vanaf hun start in het reguliere onderwijs beziggehouden met activiteiten die bij hen demotivatie, sociale isolatie en emotionele problemen (kunnen) veroorzaken. Dit nieuwe onderzoek wil daarvoor een wetenschappelijk verantwoorde oplossing bieden.'