Behandelingen op de leespoli van GGD Rivierenland hebben effect, zo blijkt uit onderzoek. In een paar maanden lopen kinderen grote achterstanden in op het gebied van lezen en spellen. Bovendien zitten ze beter in hun vel.
De Radboud Universiteit Nijmegen concludeert dat de behandelingen op de Leespolikliniek van GGD Rivierenland effectief zijn. De meeste kinderen veranderen van sociaal-emotioneel zwak met grote achterstanden in lezen en spellen, in vrolijke, zelfverzekerde kinderen die een groot deel van hun achterstanden hebben ingelopen. De grootste winst behalen de kinderen op het lezen van teksten, spellen en sociaal-emotioneel welbevinden.
Yvonne Vonk, één van de dyslexie-specialisten van de leespoli is erg blij met dit resultaat. ‘Natuurlijk merken wij het effect dagelijks in de praktijk maar het is heel mooi om het in het onderzoek zwart op wit te zien staan!'
Op de leespoli begeleiden vier gekwalificeerde dyslexiespecialisten-logopedisten reguliere basisschoolkinderen tussen de 6 en 12 jaar. Een belangrijk onderdeel van de behandeling is de gezamenlijke inzet: ook school, leerkracht en ouders doen mee. Zo zet de school 2 keer per week de inhoud van de leespoli-behandeling voort. Ouders proberen zoveel mogelijk behandelingen bij te wonen, zodat zij hun kind thuis kunnen stimuleren en motiveren.
Het einddoel van de leespoli-behandeling is dat het kind net zo goed leert lezen en schrijven als leeftijdgenootjes van hetzelfde ontwikkelingsniveau. Ook psychosociaal functioneren krijgt aandacht. Kinderen ontwikkelen namelijk vaak jarenlang frustraties en problemen rondom lezen en spellen.
Tijdens de behandeling mogen zij bijvooorbeeld zelf boeken en teksten kiezen en aangeven welke spelletjes en manier van oefenen zij fijn vinden. Dit vergroot de motivatie en het leesplezier.