Leerlingen uit de lagere scholen in de Zuid-Koreaanse stad Daegu krijgen voortaan les van robots. De robots, ontwikkeld door het Korea Institute of Science and Technology (KIST), lezen onder meer voor uit boeken of spelen taal-games. Daarnaast bewegen ze zich ook door de klassen, waarbij ze met de kinderen converseren.

De robots, die ongeveer één meter hoog zijn en voorzien werden van een avatar-gelaat van een blanke vrouw, worden vanop afstand door leraars Engels in de Filipijnen, die de kinderen kunnen zien en horen, gestuurd.

"Camera's detecteren de gelaatsuitdrukkingen van de Filipijnse leerkrachten en projecteren die onmiddellijk op het gelaat van de avatar," merkt onderzoeker Sagong Seong-Dae tegenover het persbureau AFP.

De wetenschapper wijst er onder meer op dat hoog-opgeleide en ervaren leerkrachten in de Filipijnen veel goedkoper zijn dan in andere delen van de wereld. De initiatiefnemers voegen er aan toe dat de robots ook geschikt zouden zijn als vervanger voor leerkrachten die weinig zin hebben om in afgelegen gebieden les te gaan geven.

Kim Mi-Young, woordvoerder van het departement onderwijs van Daegu, zegt dat de leerlingen enthousiast reageren op de robots. Bovendien zouden de leerlingen bij robots ook meer participeren in het klasgebeuren. Dat zou vooral het geval zijn met schuwere leerlingen die het niet goed aandurven om met leerkrachten te praten.

Mi-Young benadrukt wel dat het niet de bedoeling is om leerkrachten door robots te vervangen. Het experiment is volgens haar bedoeld om een strategische industrie te helpen ontwikkelen en tegelijkertijd kinderen een grotere interesse te doen krijgen in de leerstof.

My-Young zegt wel dat de robots bijzonder interessant kunnen zijn om talen aan te leren aan mensen die daarbij niet graag met anderen converseren. "Maar deze robots klagen ook niet over hun arbeidsvoorwaarden en vertrekken ook niet na drie maanden voor een beter betaalde baan in Japan," erkent My-Young. "Men hoeft alleen maar af en toe herstellingen en upgrades uit te voeren."

Het pilotprogramma heeft een duur van vier maanden. De Koreaanse overheid investeerde 1,58 miljard won in het project. Dat komt overeen met een bedrag van 1,37 miljoen dollar.

© Nationale Onderwijsgids