Een goede woordenschat komt niet alle kinderen even snel aanwaaien. Maar als leerkrachten de kansen grijpen die er zijn, kunnen ze hun leerlingen de hele dag door helpen hun woordkennis te verbeteren. Hoe? Dat staat in het nieuwe boek Op Woordenjacht van Fontys Fydes en het Expertisecentrum Nederlands.
Het boek bevat praktische en inspirerende praktijkvoorbeelden voor zowel leerkrachten als taalcoördinatoren die werk willen maken van goed woordenschatonderwijs. Dat hoeft zich volgens de auteurs niet te beperken tot de taalles.
Ook tijdens kringgesprekken of tijdens de geschiedenisles kunnen kinderen hun woordenschat uitbreiden. Het boek reikt daarvoor diverse werkvormen aan.
Daarnaast is er aandacht voor de theoretische achtergronden van woordenschatonderwijs. Wie bekend is met de onderwijsspecialisten Robert Marzano en Spencer Kagan, zal hun opvattingen zeker erin herkennen. Het boek is bruikbaar van groep 1 tot en met groep 8. Meer informatie is te vinden op www.woordenjacht.nl.
Fontys Fydes
Namens Fontys Fydes leverden Jack Duerings en Barbara van der Linden hun bijdrage aan het boek. De andere auteurs zijn Uriël Schuurs en Heleen Strating. Fontys Fydes is sinds april vorig jaar de naam van DOBA-SOM Onderwijsadviseurs. Het adviesbureau richt zich op onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzalen.
Kijk voor meer informatie op www.fontys.nl/fydes.