Minister van Bijsterveldt start deze zomer met een landelijke proef waarbij peuters van 2,5 jaar met een (taal)achterstand vroegtijdig naar de basisschool gaan vijf ochtenden per week. Uiteindelijk wil de Minister alle kinderen van 2,5 jaar naar school sturen.
KIK (Kwaliteit In Kinderopvang, een vereniging van 12 kinderopvangorganisaties die verantwoordelijk zijn voor ongeveer 85.000 kinderen) is van mening dat het belang van het kind niet wordt gediend met dit experiment. De vraagtekens die zij plaatst bij het plan, heeft zij voorgelegd aan de Tweede Kamer.
Tevens roept KIK de Minister op tot samenwerking met de kinderopvang bij het opzetten en invullen van de pilots om (taal)achterstanden bij jonge kinderen weg te werken. Dit kan aansluiten op het bij peuterspeelzalen en kinderdagverblijven opgestarte programma voor voorschoolse en vroegtijdige educatie (VVE) voor peuters met een achterstand.
Prestatievergroting bij 2,5-jarigen is een doel waarvan KIK zich afvraagt of het realistisch en wenselijk is. Het belang van het kind lijkt in dit experiment ondergeschikt. De kinderen moeten aan verschillende omgevingen wennen op een dag, waar ze eigenlijk nog te klein voor zijn.
's Ochtends naar school gaan en 's middags nog naar de kinderopvang, kan te vermoeiend voor ze zijn. Bovendien is het voor 2,5-jarigen erg belangrijk dat zij zich kunnen hechten aan zo min mogelijk vaste begeleiders. In deze opzet krijgen zij met meer begeleiders te maken dan nodig is door de dagelijkse begeleiding te verdelen over onderwijs en kinderopvang.
Daarnaast is het probleem van kinderen met een (taal)achterstand niet landelijk - het beperkt zich tot enkele regio's - en geldt het zeker niet voor alle kinderen: zijn er effectievere en gerichtere methoden denkbaar om de (taal)achterstand bij de kinderen die dat nodig hebben weg te werken?
Ook met betrekking tot de kosten en de concrete invulling (zoals begeleiding en groepsomvang) roept het voorstel de nodige vragen op. De kosten worden begroot op 300 miljoen euro, maar dat betreft alleen personeelskosten. Overige noodzakelijke aanpassingen komen zeker op nog 200 miljoen euro extra uit, heeft KIK berekend.
KIK pleit voor een focus op ontwikkeling in plaats van op prestatie. 2,5-jarigen zijn nog niet toe aan prestatievergroting. Het spelenderwijs en ontwikkelingsgericht leren is binnen de kinderopvang een beproefde aanpak - ook voor kinderen met een (taal)achterstand. Door hen pedagogische hulpmiddelen op maat aan te bieden, leren de kinderen van de pedagogisch medewerkers en van elkaar.
Zij doen in hun eigen tempo ervaring op, wat leidt tot een intrinsieke motivatie om te leren. Kinderen met een taalachterstand gaan als vanzelf mee in dit proces, leren spelenderwijs de taal en worden ingevoerd in de Nederlandse cultuur en attitude. Zo'n aanpak werkt niet stigmatiserend, maar is bij uitstek gericht op vroegtijdige integratie en binding.
Bron: Nieuwsbank