Kinderen met aandachtsproblemen lopen een verhoogd risico op achterstanden in schools leren, maar ze blinken uit onder optimale condities. Dit bleek uit een experiment van de Universiteit Leiden in 15 kleuterklassen.
Kinderen kregen 15 weken lang een computertraining aangeboden om foneembewustzijn, één van de belangrijkste voorlopers op lezen, te oefenen. In het onderzoek zijn kinderen met de lange variant van het gen DRD4 vergeleken met kinderen met de korte variant. Door verminderde efficiëntie van de dopaminehuishouding lopen dragers van de lange variant van het DRD4 gen een verhoogd risico op aandachtsproblemen en impulsiviteit.
Wel of niet feedback
In het experiment kreeg de helft van de kinderen onmiddellijke, geïndividualiseerde feedback van een computer tutor, de andere helft niet. De resultaten, gepubliceerd in 'Mind, Brain, and Education', laten zien dat de risicogroep alleen tot hoge prestaties komt als de tutor feedback geeft en daarmee hun aandachtsproblemen voortdurend corrigeert.
an het computerprogramma met ingebouwde tutor profiteert de risicogroep zelfs meer dan de groep zonder risicogen, waar de tutor niets noemenswaardigs bijdraagt aan hun prestaties.
Prestaties risicogroep
In de controleconditie waarin kinderen dezelfde instructies en games kregen maar zonder tutor, blijven de prestaties van de risicogroep ver achter. Een gestructureerde omgeving is dus een stimulans voor kinderen met de lange variant van het DRD4 gen die in reguliere klassen gemakkelijk overweldigd worden door de vele sociale en cognitieve afleiders en daardoor vaak leerproblemen ontwikkelen.
De risicokinderen leren zelfs sneller en beter dan hun klasgenoten zonder risicogen omdat dit het soort omgeving is waarvoor ze het best toegerust zijn en waarop hun manier van leren is afgestemd.