Normal_maxima

Koningin Máxima bracht woensdagochtend 16 december als erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs een werkbezoek in het kader van muziekonderwijs op de basisschool. Het bezoek vond plaats bij de Liduina basisschool in Den Haag. Koningin Máxima sprak onder andere met leerkrachten, muziekdocenten, vertegenwoordigers van conservatoria en gemeentelijk bestuurders. Dat meldt Het Koninklijk Huis.

De gesprekken stonden in het teken van concrete aanbevelingen voor scholen, opleidingsinstituten en gemeenten over de manier waarop zij muziekonderwijs op de basisschool structureel vorm kunnen geven. De Liduina basisschool en basisschool de Bavokring uit Rotterdam dienden als voorbeeld. De muzieklessen op de Liduina basisschool volgen de Kodály-werkwijze, waarbij zingen en bewegen de basis vormen voor de muzikale ontwikkeling. Basisschool de Bavokring werkt samen met Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR). Leerlingen leren een instrument bespelen en samen muziek maken. Het talent voor muziek wordt zo op school ontdekt en ontwikkeld en het enthousiasme groeit spelenderwijs.

In een tweede gesprek werd er in bredere zin gekeken naar wat scholen en gemeenten van de voorbeelden kunnen leren en wat de voorwaarden zijn voor goed en duurzaam muziekonderwijs. Hierin kwam ook de rol van de opleidingsinstituten aan de orde. Koningin Máxima bezocht eveneens een kleutermuziekles en een gecombineerde muziekles van groep 4 en 6, waarna ze kort sprak met de leerlingen en leerkrachten.

Het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs werkt in het kader van 'meer muziek in de klas' de komende vijf jaar mee aan het realiseren van muziekonderwijs voor kinderen van vier tot twaalf jaar. Het platform komt voort uit een van de aanbevelingen van de Commissie Verkenning Muziekonderwijs in het Primair Onderwijs van het ministerie van OCW.

© Nationale Onderwijsgids