Leerkrachten in het basisonderwijs hebben het niet makkelijk. Ook zij zijn flink getroffen door deze coronacrisis. Waar leerkrachten normaal al hun handen vol hadden met werk, is daar een taak bovenop gekomen: Kinderen uit elkaar halen, veel testen en noem het maar op. Waar er voor vele essentiële beroepen veel aandacht is (begrijpelijk natuurlijk), wordt de leerkracht soms vergeten. Hoe zorg je er nou voor dat de leerkracht ook eens wat meer in de schijnwerper komt te staan? Dat bespreken we in dit artikel.
Online marketing
Het klinkt een beetje raar; online marketing inzetten voor de leerkracht, maar het kan wel helpen om aandacht te vragen voor de situatie. Door online marketing in te zetten kan de leerkracht meer steun en hulp vragen . Veel scholen hebben nu een extra groot budget gekregen van de overheid vanwege de coronacrisis, waarmee ze de achterstand van de leerlingen weg moeten werken. Veel scholen keken hier dan ook raar van op, hoe moet dit dan? Achterstanden wegwerken met een geldbedrag? Door online marketing kan er aandacht gevraagd worden, zodat ook leerkrachten geholpen worden met de problemen waar ze in zitten. Wat wordt precies bedoeld met online marketing? Het antwoord is simpel: Social Media. Post met je school of scholengemeenschap de struggles waar je als school mee zit, en de zaken waar je tegen aan loopt. Dit zal zeker onder de aandacht van de (plaatselijke) media komen, en de ouders van de kinderen op school.
Protesteren
Protesten zorgen voor aandacht. Dat weten we, omdat leerkrachten dit al massaal hebben gedaan. Het gevolg is dat leerkrachten nu een stijging in hun salaris gekregen hebben. Veel basisschoolleerkrachten zijn echter nog steeds ontevreden over een aantal zaken. Dit kan onder de aandacht van een grotere groep mensen komen wanneer leerkrachten besluiten om weer massaal te protesteren.
Begrip vragen
Het enige wat uiteindelijk echt belangrijk is, is begrip. Het gaat niet om salaris of geld, veel leerkrachten geven aan dit niet nodig te vinden. Het enige wat mensen graag willen is begrip. Begrip voor de situatie waarin leerkrachten zitten, begrip voor de inzet van alle leerkrachten, en begrip voor de extra werkdruk die er soms voor zorgt dat leerkrachten zich niet optimaal voelen. Begrip vragen kan onder andere door online marketing, en protesten, maar dit kan ook door minder ingrijpende ‘maatregelen’ gevraagd worden. Een stukje in de plaatselijke krant over de situatie zal voor veel begrip vanuit de omgeving zorgen.