René Kneyber, docent en auteur van 'Orde houden in het vmbo', pleit in dagblad Trouw voor meer bevoegdheden voor docenten om de orde te handhaven. Kneyber laakt een 'woud aan regelgeving' dat het scholen moeilijk maakt om adequaat op treden tegen ordeverstoorders.

Een onderzoek van de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso) wees vorige maand uit dat leraren maar liefst dertig procent van hun tijd kwijt zijn met orde houden. Volgens Kneyber moeten scholen daarom meer mogelijkheden krijgen om ongewenst gedrag aan te pakken.

Kneyber wijst naar Groot-Brittannië waar onlangs een verregaand wetsvoorstel werd ingediend om docenten juist die mogelijkheden te geven. In Nederland zou er al veel vooruitgang kunnen worden geboekt met het terugdringen van de bureaucratie.

Zo mogen scholen zeeer agressieve en criminele leerlingen niet verwijderen, voordat ze een andere school hebben gevonden die ze wil opnemen. Dit leidt er vaak toe dat scholen moeilijke leerlingen thuiszetten zonder dit aan de inspectie te melden, omdat scholen vaak bepaald niet staan te springen probleemgevallen over te nemen.

Volgens Kneyber zou 'scholen echter niets in de weg moeten staan om leerlingen van school te verwijderen omdat ze een wapen het gebouw in brengen, een leraar te lijf gaan, of meisjes onzedelijk betasten'.

Lees ook: Zero tolerance op Britse scholen

© Nationale Onderwijsgids