Op 1 augustus 2010 wordt de Wet OKE (Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie) ingevoerd. De wet stelt dat kinderdagverblijven en peuterspeelzalen werken met een erkend programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Doel is om voor jonge kinderen in peuterspeelzalen en kinderopvang een veilige, stimulerende omgeving te creëren, waarin medewerkers in staat zijn tijdig risico's op achterstanden te signaleren en die effectief aan te pakken.

De educatieve methode Piramide van Cito voldoet ruimschoots aan de Wet OKE. Piramide geeft elk jong kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen.

Spelenderwijs ontwikkelen
Kinderen ontdekken de wereld spelenderwijs. Bij de activiteiten van Piramide ligt het initiatief in eerste instantie bij de kinderen. Waar nodig begeleiden pedagogisch medewerkers en leidsters bij het spelen en leren. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling. Deze ontwikkelingsgebieden komen bij de Piramide-methode in samenhang aan bod. Zo leren kinderen prettig om te gaan met elkaar en plezier te hebben in het spel.

‘Ons kinderdagverblijf heeft gekozen voor Piramide, omdat het brede aanbod voor de kinderen ons erg aansprak. Sommige leidsters hadden het beeld dat het ‘schools' was. Als je je erin verdiept, zie je dat dat helemaal niet klopt', verklaart Janette Dijk van kinderopvang Meander in Veendam.
Houvast door Piramide-materiaal

Piramide is opgebouwd rondom projecten. Die gaan over vertrouwde dingen, zoals mensen, lente en verkeer. In de projectboeken staan activiteiten, toepassingen, ideeën, spelletjes en liedjes. Passend bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Typerend voor het werken met Piramide-projecten is de opbouw in vier stappen: Oriënteren, Demonstreren, Verbreden en Verdiepen. Van ‘eenvoudig' naar ‘moeilijk'. Of in de termen van Piramide: van ‘nabijheid' naar ‘afstand'.

Dichtbij beginnen is belangrijk voor de veiligheid van de kinderen: wat nabij is, is vertrouwd. Vanuit het bekende en vertrouwde wordt stap voor stap meer afstand genomen. Deze opbouw sluit aan bij de manier waarop kinderen leren.

Goede start in basisonderwijs
Piramide geeft kinderen een goede start in het basisonderwijs. Het loopt door vanaf het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal tot in groep 3. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn en krijgt elke jong kind de kans zich optimaal te ontwikkelen. Om de ontwikkeling van een kind te volgen is het belangrijk goed te observeren. Wat voor gedrag vertoont het kind? Welke resultaten leveren het spelen en leren op?

Met het volgsysteem van Cito kunnen de voorschoolse voorzieningen de vooruitgang van ieder kind in kaart brengen. Zo wordt tijdig ontdekt of kinderen extra hulp nodig hebben en waar bijsturing nodig is.