Het instituut voor multiculturele vraagstukken FORUM organiseerde op 9 september in perscentrum Nieuwspoort een expertmeeting over ‘Effecten van etnische diversiteit in scholen op onderwijsprestaties', zo meldt de PO-Raad.
Een aantal prominente onderzoekers toonde hier hun onderzoeksresultaten van de effecten van segregatie op prestaties van leerlingen. Deze effecten bleken niet of nauwelijks iets toe te voegen aan de prestaties van leerlingen.
Wat de onderzoekers allemaal onderschreven is dat de kwaliteit van het onderwijs maakt dat een school een goede school is en niet de samenstelling van de leerlingenpopulatie.
FORUM-voorzitter Kete Kervezee benadrukte dat het voor de kwaliteit van het onderwijs van belang is voor elke school om verder te professionaliseren. Een sterke focus op taal en rekenen zet zoden aan de dijk in het verbeteren van leerprestaties.
Daarbij is het van belang vanaf het eerste moment ouders te betrekken bij het onderwijs. Die moeten leren inzien wat zij kunnen bijdragen aan het verbeteren van de leerprestaties van hun kinderen.
Lees ook: Kleurrijke scholen kunnen prima presteren
© Nationale Onderwijsgids