Tien jaar geleden heeft Scholen met Succes in samenwerking met scholen en schoolbesturen de Oudertevredenheidspeiling ontwikkeld. Scholen met Succes helpt scholen al een decennium bij het realiseren van betere onderwijskwaliteit en het creëren van een sterke marktpositie vanuit het peilen van tevredenheid.

Ouders als kritische succesfactor
Scholen hebben door veranderingen in de onderwijsmarkt steeds meer te maken met het kwaliteitsoordeel van ouders; de school kan nóg zo goed onderwijs verzorgen, het moet wel gezien worden door de ouders. Hier ligt de kracht van de Oudertevredenheidspeilingen, het in kaart brengen van het beeld dat de ouders van de school hebben. Zodat sterke punten kunnen worden benadrukt in de (externe) communicatie en zwakke punten verbeterd kunnen worden. Hieronder is te zien waar ouders (gemiddeld) het meest en minst tevreden over zijn.

Ouders zijn gemiddeld het meest tevreden over de inzet, motivatie en vakbekwaamheid van de leerkracht, de omgang tussen leerkracht en kind en ouder en de schooltijden. Gemiddeld minder tevreden zijn ouders over de veiligheid op weg naar school, de hygiëne en netheid binnen de school, de speelmogelijkheden en veiligheid op het plein en de aandacht voor pestgedrag.

Trends
Verder waarderen ouders de inzet van scholen om te werken aan het ontwikkelen van normen en waarden (91,5% is tevreden) en een positieve omgang tussen kinderen onderling (85,8% is tevreden).

Volgens het onderzoek twijfelen veel ouders over de gevolgen van de wetgeving rond het passend onderwijs. In vergelijking met tien jaar geleden zijn ze minder tevreden over de aandacht voor kinderen met problemen (23% is ontevreden) en mogelijkheden voor extra goede leerlingen (20,4% is ontevreden).

Ouders zijn nu kritischer over zaken als hygiëne in school (35,3% is ontevreden), rust en orde in de klas (11,6% is ontevreden), aandacht voor taal (8,3% is ontevreden) en het halen van goede prestaties (11% is ontevreden) dan tien jaar geleden.

Daarnaast hebben ouders steeds meer behoefte aan informatie over de school (15% is ontevreden) en de vorderingen van het eigen kind (16,3% is ontevreden). Al met al beoordelen ouders geven de school van hun kind(eren) gemiddeld een 7,5

Wat bepaalt de tevredenheid bij ouders?
Er zijn acht kritische succesfactoren te onderscheiden die de algemene tevredenheid van ouders voorspellen: 

  1. Begeleiding van kinderen met problemen
  2. Rust en orde in de klas
  3. Omgang tussen leerkracht en kind
  4. Aandacht voor het halen van goede prestaties
  5. Sfeer en inrichting van het schoolgebouw
  6. Gelegenheid om met de directie te praten
  7. Informatievoorziening over het kind
  8. Hygiëne en netheid op school

Dit bevestigt dat maatschappelijke trends van invloed zijn op de kwaliteitsbeleving van het onderwijs. Ouders kijken kritisch naar aspecten als passend onderwijs, normen en waarden, opbrengsten, kwaliteit van het schoolgebouw en informatievoorziening. Wanneer scholen klantgericht weten in te spelen op deze factoren en ouders kunnen overtuigen van het feit dat de school hier serieus mee om gaat, zal de algemene waardering voor de school aanzienlijk toenemen.

Schoolkeuzemotieven
Kwaliteitsdimensies zijn de sterkste schoolkeuzemotieven. Het gaat enerzijds om de zachte kant van kwaliteit met aspecten als zorg/begeleiding, sfeer en pedagogisch/didactisch klimaat. Anderzijds gaat het om de hardere kant van kwaliteit zoals leerprestaties en de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Verder blijkt dat pragmatische motieven als bereikbaarheid van de school in de afgelopen tien jaar belangrijker zijn geworden.