Besturen en schoolleiders denken ten onrechte over voldoende financiële kennis te beschikken. Dat is één van de harde conclusies uit de slotevaluatie invoering lumpsum en het onderzoek naar de kwaliteit van het financieel management in het po.
De Besturenraad, de vereniging die 2200 scholen en 800.000 leerlingen vertegenwoordigt in het christelijk onderwijs, komt tot de slotsom dat de oplossing ligt bij besturen én de politiek.
Geen financieel specialisten
De lumpsumbekostiging werd op 1 augustus 2006 ingevoerd in het primair onderwijs. Daarmee was de sector de laatste die deze vorm van bekostiging kreeg. Uit de nu gepubliceerde evaluatie blijkt dat iedereen weliswaar de overstap naar de lumpsumbekostiging heeft gemaakt, maar dat de stap naar goed financieel management en naar integratie van beleid nog gezet moet worden.
De Besturenraad is niet verbaasd. Bestuurders en schoolleiders zijn niet opgeleid tot financieel specialisten en hebben zich in korte termijn de basisprincipes van financieel beleid eigen moeten maken.
Betrouwbaar partner
De overheid is geen betrouwbaar partner volgens de Besturenraad. Zij stapelt de ene maatregel op de andere en gaat in hypes mee. Functiedifferentiatie, digitalisering, opbrengstgericht werken; scholen worden keer op keer geconfronteerd met wet- en regelgeving die financiële consequenties met zich meebrengt.
Rust
Schoolbesturen moeten hun financiën op orde hebben, voor de korte en ook voor de lange termijn. De politiek kan echter geen helikopterview van schoolleiders verwachten, wanneer zij van hen verlangt dat zij telkens inzoomen op nieuwe hypes.
Ouders en kinderen moeten erop kunnen vertrouwen dat op christelijke scholen goed onderwijs gegeven wordt in niet te grote klassen en met moderne middelen. De lumpsumbekostiging biedt daarvoor de mogelijkheden maar de randvoorwaarde -rust- biedt de politiek niet.