Het congres over externaliserend probleemgedrag bij kleuters wordt georganiseerd door Medilex Onderwijs op dinsdag 22 september. Tijdens het congres wordt er gekeken naar de oorzaken van het probleemgedrag bij kleuters en hoe zich dit verhoudt tot een normale ontwikkeling. Doel van het congres is dat professionals in het onderwijs grip krijgen op (on)gewenst gedrag. Dat meldt Medilex Onderwijs.
De opening van het congres wordt gegeven door Betsy van de Grift, auteur van onder meer 'Peuteren en kleuteren; Breinleren van het jonge kind'. Hierna wordt een theoretische basis van externaliserend probleemgedrag bij kleuters gegeven door Anne-Marie Stevens, trainer STOP 4-7 (interventie voor kleuters met gedragsproblemen). Kobi Wanningen, coördinator Expertise Centrum Jonge Kind Seminarium voor Orthopedagogiek, gaat het hebben over observeren als basis voor veranderingen.
In het middagprogramma worden er vijf subsessies georganiseerd, waaruit de deelnemers er twee kunnen kiezen. Deze subsessies zijn (on)gewenst gedrag met spel beïnvloeden, stop 4-7 op school, klassenmanagement en (on)gewenst gedrag, voorwaarden voor gewenst gedrag en groepsprocessen en probleemgedrag.
De studiedag is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten van groep 1 en 2, intern begeleiders, remedial teachers en onderbouwcoördinatoren uit het primair onderwijs. De kosten voor het congres bedragen 395 euro, dit is inclusies het bijwonen van twee subsessies, digitaal naslagwerk, handouts, koffie/thee en lunch. Meer informatie over het congres en het aanmeldingsformulier zijn te vinden op de website van Medilex Onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids