Negen ontwikkelteams gaan vanaf donderdag 8 maart aan de slag met de vernieuwing van het curriculum voor het primair een voortgezet onderwijs. 125 leraren en 18 schoolleiders gaan zich een jaar lang buigen over de vraag wat leerlingen moeten kennen en kunnen om goed voorbereid aan hun toekomst te beginnen. Dit meldt Rijksoverheid.
Minister Slob zal spreken bij de aftrap van dit traject. De bijeenkomst wordt geopend door Theo Douma, voorzitter van de coördinatiegroep van curriculum.nu en door Anouk Gielen, voorzitter van het LAKS. De teams en scholen maken met elkaar kennis en bedenken een plan van aanpak. een week later zal de eerste ontwikkelsessie plaatsvinden. Eind dit jaar moet de ontwikkelingsfase afgerond zijn.
In de ontwikkelfase van deze curriculumherziening worden keuzes gemaakt over wat de vaste kern moet worden van het curriculum. Deze kern beschrijft de kennis en vaardigheden die relevant zijn voor elke leerling in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Hierbij is ook aandacht voor de onderlinge samenhang tussen de negen leergebieden die centraal staan. Dit zijn Nederlands, Engels, wiskunde/rekenen en Digitale geletterdheid en Burgerschap, Bewegen en Sport, Kunst en Cultuur, Mens en Maatschappij, en Mens en Natuur, waar techniek onderdeel van wordt. Hierdoor moet er (meer) ruimte ontstaan voor scholen om onderwijs te geven dat aansluit op hun visie, leerlingen en omgeving.
Curriculum.nu is een gezamenlijk initiatief van de Onderwijscoöperatie, PO-Raad, VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs en komt voort uit Onderwijs2032.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids