Universitaire docenten komen niet snel op hogere loonschaal terecht

Docenten aan de universiteit doen vaak meer dan waar ze uiteindelijk voor betaald krijgen. Een functieherwaardering heeft weinig zin. Universiteiten houden namelijk de factoren waarop ze een functie wegen geheim. Dat meldt de AOb.

Richard de Boer werkt bij de bètafaculteit van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en geeft daar les in levenswetenschappen. Ook geeft hij cursussen moleculaire biologie voor de bacheloropleidingen biomedische wetenschappen en psychobiologie en voor het science-programma van Amsterdam University College. Studenten voeren tijdens de cursus een experiment uit die heel dicht bij de werkelijkheid ligt.

Aangepaste cursussen 

De cursussen worden door De Boer vaak aangepast. Voor onderzoek binnen het laboratoriumonderwijs ontwikkelde hij LabBuddy. “Studenten moeten dan voorafgaand aan de cursus nadenken over hoe ze het gaan aanpakken en LabBuddy helpt hen hierbij.”

Functieprofiel 

De Boer zit officieel in functieprofiel docent 3 en wilde gaan uitzoeken of zijn taken daar nog wel bij horen. Docenten die in functieprofiel 3 vallen voeren vooral bestaand onderwijs uit. “Ik geef onderwijs dat ik zelf heb ontwikkeld. Volgens de universitaire functieordening zijn dat taken die bij docent 2 of 1 horen”, aldus De Boer.

Nieuw docentenbeleid 

De UvA voerde twee jaar geleden een nieuw docentenbeleid in. Dat moest de zogenaamde draaideurconstructies de das omdoen. Docenten die net begonnen kregen een vierjarig contract. Bij D3-niveau kreeg je een vast contract. Docenten doen vaak veel meer dan dat er eigenlijk in hun functieprofiel staat. Daarom is er uiteindelijk een collectieve herwaardering uitgevoerd. Honderd docenten gingen toen van D4 naar D3 en kregen een vast contract.

Het nieuwe docentenbeleid heeft De Boer erbij gepakt om zijn takenpakket te laten controleren. Hij wil namelijk betaald worden voor alle taken die hij uitvoert. “Ik heb geen promotie gemaakt, heb geen onderzoekstaken, maar ik wil wel docent 2 worden. Maar als docent 2 moet je ook tijd krijgen voor onderwijsgebonden onderzoek en dat wil mijn leidinggevende niet. Gepromoveerde docenten krijgen wel tijd voor onderzoek.”

Na een jaar eindigde de zaak bij de Landelijke commissie functieordening. Na een hoorzitting werd er vastgesteld dat De Boer taken op docent 2-niveau uitvoert. Maar de werkzaamheden die hij uitvoert horen eigenlijk thuis in het functieprofiel van docent 3.

Geheime afspraken over wegingsfactoren 

Universiteiten maken afspraken met elkaar over de wegingsfactoren, maar die zijn wel geheim. “Een bezwaarprocedure aanvechten tegen een functie-indeling is eigenlijk altijd kansloos”, aldus WO&O-sectorbestuurder Donald Pechler.

“Bij het nieuwe docentenbeleid liepen we al tegen beschrijven aan die niet kloppen”, zo zegt Marjolein Hogenbirk. Zij vertegenwoordigt de AOb in het arbeidsvoorwaardenoverleg van de UvA. Docenten nemen vaak taken over zonder dat ze daar de opdracht voor kregen. “Die extra klussen komen gewoon voorbij en ze laten graag zien dat ze meer dan alleen standaardcursussen kunnen uitvoeren”, aldus Hogenbirk.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk