Normal_5514

"De helft van de leraren kan het onderwijs niet afstemmen op verschillen tussen leerlingen". Dat is één van de trends die de Inspectie van het Onderwijs signaleert in het Onderwijsverslag over het schooljaar 2009/2010, dat recent is verschenen. Uitgeverij Malmberg ondersteunt docenten met haar nieuwe generatie lesmethodes om in te kunnen spelen op verschillen tussen leerlingen.

De trends die in het Onderwijsverslag staan beschreven zijn voor Ronald Philipsen (marketing-manager voortgezet onderwijs bij Malmberg) geen verrassing: "Docenten geven zelf ook aan dat ze hun lessen graag willen afstemmen op verschillen tussen leerlingen. Dat was ook één van de opvallendste resultaten van een onderzoek dat recentelijk is uitgevoerd onder docenten en schoolmanagers door ons moederbedrijf Sanoma Learning & Literature. De belangrijkste conclusie van dat onderzoek was dat docenten graag meer tijd zouden willen besteden aan individuele leerlingen om zo de leerprestaties te verbeteren. Docenten hebben hiervoor echter te weinig tijd omdat administratieve taken en taken buiten het lesgeven om veel van hen vergen."

Nieuwe generatie lesmethodes
Malmberg speelt met haar nieuwe generatie lesmethodes in op de behoefte van docenten om meer tijd aan individuele leerlingen te besteden. Met de nieuwe lesmethodes van Malmberg kunnen docenten verschillende leerroutes aanbieden aan leerlingen.

Elke leerling volgt een basisroute die wordt afgesloten met een digitale adviestoets. Aan de digitale adviestoets is automatisch een vervolgroute gekoppeld waarmee de leerling zelfstandig aan de slag kan.

Leerlingen die de lesstof nog niet zo goed onder de knie hebben, krijgen remediërende lesstof aangeboden. Leerlingen die de lesstof goed beheersen krijgen automatisch lesstof op een hoger niveau aangeboden voor extra uitdaging. Leerlingen die de gemiddeld scoren in de adviestoets krijgen extra lesstof ter verrijking en variatie.

Middelen om het onderwijs te verbeteren zijn beschikbaar
Er zijn in het voortgezet onderwijs dus middelen beschikbaar om het onderwijs af te stemmen op verschillen tussen leerlingen.

Dat wordt ook bevestigd in het Onderwijsverslag: "Aan de methoden ligt het niet: die bieden leraren vaak de mogelijkheid leerlingen in te delen in een middengroep, een groep die extra instructie nodig heeft en een groep die meer aankan."