Met de maatregelen in de Strategische Agenda vergroot Bussemaker de ruimte voor studenten om zichzelf te ontplooien. Door de grenzen van het stelsel op te rekken maakt ze experimenten mogelijk met regelvrije zones. Het idee dat hoger onderwijs louter opleidt voor de arbeidsmarkt is niet meer van deze tijd, aldus Bussemaker. Hoger onderwijs bereidt jongeren voor op de toekomst. Dat meldt de Rijksoverheid.
Kennis en vaardigheden blijven nodig maar het is even belangrijk dat studenten leren om te reflecteren en kritisch te denken. “Niet alleen inhoudelijk, ook ethisch. Niet alleen over het wat en het hoe van maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s, maar ook vanuit een idee over wat voor samenleving we willen en vanuit welke waarden we keuzes maken”, aldus Bussemaker. “Studeren in het hoger onderwijs is immers meer dan tentamens halen, een stage lopen en een scriptie schrijven.”
Ook krijgen studenten meer ruimte om vakken te combineren. De regels voor hogescholen om een hbo-master te beginnen worden versoepeld, zodat hbo-studenten meer aan onderzoek kunnen doen. Instellingen worden gestimuleerd zich ook te onderscheiden op pedagogisch-didactisch terrein, en op digitalisering of deeltijdonderwijs voor volwassenen (Leven Lang Leren).
De uitval in het hoger onderwijs is nog veel te hoog: 40 procent van de eerstejaarsstudenten in het hbo stopt met de eerst gekozen studie, in het wo is dat 26 procent. Daarom wordt de studiekeuzecheck verder uitgebouwd, de begeleiding wordt verbeterd en het onderwijs wordt verder gedifferentieerd, bijvoorbeeld door nieuwe vormen van opleidingen aan te bieden. De Associate degree-trajecten wordt een zelfstandige opleiding.
Bussemaker ziet af van collegegelddifferentiatie voor honours-programma’s om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te waarborgen. Iedere student die de capaciteiten heeft en wil gaan studeren, moet kunnen studeren, ongeacht zijn culturele achtergrond of zijn financiële situatie. Ook stelt ze 30 miljoen euro beschikbaar voor betere doorstroom tussen voortgezet, middelbaar beroeps- en hoger onderwijs en betere toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor specifieke groepen.
© Nationale Onderwijsgids