Op verzoek van de minister Bussemaker van Onderwijs heeft de Onderwijsraad zich gebogen over de vraag op welke manier de kwaliteit van het hoger onderwijs op verantwoorde wijze verbeterd en gewaarborgd kan worden. De Onderwijsraad heeft drie concrete aanbevelingen gedaan en heeft deze vandaag aan Bussemaker uitgereikt. Dat meldt de Onderwijsraad.
Volgens de raad zijn er ten minste drie aspecten in het hoger onderwijs die aandacht nodig hebben. De eerste is de kwaliteitsopvatting(en) van waaruit het kwaliteitsbeeld wordt ingevuld en de verhouding daarvan tot opvattingen over onderwijskwaliteit die bij studenten en docenten leven. De tweede is de invloed van instrumenten van kwaliteitsbeleid op de onderwijspraktijk en of zij kwaliteitsculturen versterken of verstoren. Tot slot de mate waarin het kwaliteitsbeleid past bij de rollen en verantwoordelijkheden die betrokkenen in het stelsel hebben, met bijzondere aandacht voor de betrokkenheid van studenten en docenten.
Volgens de raad past bij een duidelijke rolverdeling dat de overheid zich vooral richt op het bewaken van publieke waarden en het scheppen van voorwaarden voor kwaliteitsverbetering, bijvoorbeeld in het kader van opleidingsaccreditatie. De drie aanbevelingen die de Onderwijsraad doet zijn: werk aan een sterkere kwaliteitscultuur op opleidingsniveau, herijk als instelling de interne kwaliteitszorg en schep randvoorwaarden voor sterkere kwaliteitsculturen binnen opleidingen en pas de door de overheid georganiseerde kwaliteitszorg aan.
Het hele rapport met het advies van de Onderwijsraad is hier te lezen.
© Nationale Onderwijsgids