Sonia Palha, docent en onderzoeker van het Lectoraat Didactiek van de Bètavakken aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft een prototype voor een app ontwikkeld die scholieren en studenten moet helpen bij het maken van grafieken voor het vak wiskunde. De interactieve app maakt een abstract wiskundig vraagstuk concreet met bewegend beeld en virtual reality. Dat meldt Hogeschool van Amsterdam.
Palha ontwierp de app samen met wiskundedocent Stephan Koopman en een team ontwikkelaars van de afdeling ICT Services van de UvA/HvA. Het ICT-team heeft de app doorontwikkeld. Onder studenten van de lerarenopleiding Wiskunde aan de HvA wordt momenteel onderzocht hoe de app wordt gebruikt. Palha onderzoekt hoe de app de studenten bij het leren ondersteunt, en in hoeverre zo’n app breder kan worden ingezet in de wiskundeles, bijvoorbeeld voor middelbare scholieren.
Bij wiskunde leren studenten om relaties te leggen tussen grootheden, bijvoorbeeld tussen de hoogte en inhoud. “Daarvoor is abstract denkvermogen nodig. Bovendien zijn sommige leerlingen meer visueel ingesteld dan anderen”, legt Palha uit. “Voor hen gaat een vraagstuk pas leven als ze het voor zich zien.” De app maakt abstracte wiskundige relaties concreet door het bewegend beeld (visualisaties) en de virtual reality-weergave.
De app biedt daarnaast inzicht in hoe studenten leren en bij een wiskundig vraagstuk tot een oplossing komen. De app gebruikt de antwoorden die de leerling geeft als input, en geeft vervolgens daarop feedback. Via de feedback wordt de leerling aangemoedigd om zelfstandig zijn werk te verbeteren en tot de oplossing komen. De app zal ook worden gebruikt bij het vak wiskundedidactiek binnen de HvA-lerarenmasters.
De app is onderdeel van Palha’s onderzoek over hoe leerlingen wiskundig denken ontwikkelen. Palha hoopt de tool door te ontwikkelen naar een app die straks in zijn geheel via de virtual reality-bril te bekijken is. “Ik verwacht namelijk dat het voor de leerervaring van de student veel uitmaakt of hij een tweedimensionale grafiek tekent of zich direct in een 3D-omgeving bevindt. En, hoe dit zich vertaalt naar wiskundig inzicht is een interessante vraag.” Als uit het onderzoek blijkt dat het prototype positief werkt, dan zou de volgende stap zijn om de app verder te ontwikkelen, zodat die uiteindelijk op middelbare scholen wordt gebruikt.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids