Het Instituut voor Leraar en School van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (ILS-HAN) gaat vanaf 6 september opnieuw de opleidingen tot tweedegraads leraar Natuurkunde en Scheikunde in deeltijd aanbieden. De HAN komt hiermee tegemoet aan de vraag uit het onderwijs naar leraren in exacte vakken. Dit meldt HAN.
In 2013 werden de deeltijdopleidingen leraar Natuurkunde en leraar Scheikunde aan de HAN stopgezet vanwege tegenvallende belangstelling. De situatie is nu echter gewijzigd en de HAN wil een bijdrage leveren aan het verminderen van deze tekorten door deze opleidingen vanaf het nieuwe studiejaar weer te gaan aanbieden.
De opleidingen combineren vakinhoud van scheikunde en natuurkunde met vakdidactiek en onderwijskunde. Dit is wat docenten in het moderne voortgezet onderwijs nodig hebben. De kennis en vaardigheden worden gedoceerd in de vorm van blended learning; een mix van hoorcolleges, werkcolleges, practica, zelfstudie en online leren. In het eerste jaar staan zowel Natuurkunde als Scheikunde op het programma waardoor er een dubbele propedeuse behaald wordt, wat ook lesgeven in NaSk en Science makkelijker maakt. Door deze dubbele propedeuse is het mogelijk een dubbele lesbevoegdheid te halen in beperkte tijd.
Scheikunde en Natuurkunde zijn vakken met een lerarentekort in het voortgezet onderwijs. In een brief van eind 2015 aan de Tweede Kamer liet minister Bussemaker van Onderwijs al weten dat er vanaf 2016 tekorten op de arbeidsmarkt verwacht werden. In 2016 was er een tekort van duizend leraren, dat zal zakken naar rond de vijfhonderd in 2020, om daarna weer op te lopen. Anders dan in het basisonderwijs zijn er geen grote regionale verschillen, maar manifesteren de tekorten zich per vak. Zo blijft er grote vraag naar bijvoorbeeld leraren scheikunde, natuurkunde, Duits en Frans. Volgens onderzoek zullen de problemen bij die vakken alleen maar groter worden. Meer informatie over de opleidingen en toelatingseisen op www.han.nl/leraarnatuurkunde-deeltijd en www.han.nl/leraarscheikunde-deeltijd.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids