Normal_6269

NHL Hogeschool uit Leeuwarden en Achmea starten per 1 september 2011 een lectoraat social media. Het lectoraat is gericht op onderzoek naar de effecten van social media op de reputatie van organisaties. Het lectoraat kent een looptijd van vier jaar. De wervingsprocedure voor de lector start morgen.

Veel organisaties in Nederland zijn met social media bezig, maar de kunst is er op een effectieve manier mee om te gaan. Consumenten worden mondiger en invloedrijker en bespreken organisaties via social media. Medewerkers twitteren over hun werkgevers en realiseren zich niet of onvoldoende wat de gevolgen hiervan zijn voor hun bedrijf.

NHL Hogeschool en Achmea hebben daarom een lectoraat social media opgezet, gericht op onderzoek naar de effecten van social media op de reputatie van organisaties.

Social media en reputatie
In de komende vier jaar wordt het mediagedrag van verschillende publieksgroepen in kaart gebracht en wordt onderzocht welke effecten de verschillende uitingen via social media hebben op de reputatie van organisaties. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een model ontwikkeld dat in verschillende situaties toepasbaar is.

Een internationale vergelijking maakt deel uit van het onderzoek, zodat ook bedrijven die over de grens opereren met het model aan de slag kunnen.

Speerpunt
Social media is beleidsspeerpunt in het strategisch plan van de NHL voor de komende jaren. NHL Hogeschool wil zich via dit lectoraat verder ontwikkelen als kenniscentrum op het gebied van social media.

Naast het lectoraat samen met Achmea loopt er binnen de NHL een onderzoeksproject naar de specifieke toepassing van social media voor politie en zorginstellingen.