Het nieuwe programma ChatGPT zorgt ervoor dat studenten moeiteloos hun schrijfopdrachten kunnen laten genereren. Academici van de Financial Times waarschuwen daarvoor. De teksten zijn wel coherent en overtuigend, maar er zitten ook wel wat onjuistheden in. OpenAI, dat het programma ontwikkelde, is volgens de academici een wolf in schaapskleren. Dat meldt ScienceGuide.
ChatGPT is een programma dat met hulp van kunstmatige intelligentie (AI) teksten genereert. In het format van een chat werkt ChatGPT de suggesties van de gebruiker uit. Het programma maakt niet alleen essays, maar ook creatieve verhalen en zelfs poëzie. Wanneer dat nodig is wordt er zelfs bronvermelding toegevoegd. ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI. Dat is ook het bedrijf dat vorige zomer DALL*E 2 lanceerde. Dat is een AI-systeem dat afbeeldingen genereert op basis van tekst.
Plagiaat
In het onderwijs zijn er zorgen over plagiaat. Studenten kunnen nu heel makkelijk essays maken. Schrijfopdrachten lijken met deze technologie overbodig te worden.
Feitelijke onjuistheden
Volgens de Financial Times levert het programma nog geen kwalitatief hoogstaande teksten af. De teksten bevatten veel feitelijke onjuistheden en wanneer er gevraagd wordt naar een literatuurlijst over een bepaald onderwerp, dan zitten er soms niet-bestaande bronnen tussen. “ChatGPT heeft het vermogen om onbetrouwbare informatie in vloeiende en overtuigende woorden neer te zetten”, schrijft John Gapper in The Financial Times.
Nieuwe werkvormen
De Universiteit Utrecht schrijft in de Volkskrant dat ‘met iedere nieuwe technologie bepaalde klassieke werkvormen wellicht overbodig worden gemaakt, terwijl er ook nieuwe werkvormen ontstaan.’ Nieuwe technologieën zorgen nu eenmaal altijd voor onrust. Plato gaf ooit kritiek op het alfabet, want het geheugen van mensen zou lijden onder geletterdheid en op die manier zou er veel kennis verloren gaan.
Volgens Zeynep Tufekci, columnist van de New York Times, moeten we niet vasthouden aan de vaardigheden uit het verleden. We moeten de aandacht verleggen naar het ontwikkelen en onderwijzen van nieuwe vaardigheden.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk