De Fontys Lerarenopleiding in Sittard slaat een andere weg in. Vanaf september 2024 zullen de klassen vooral bestaan uit heterogene groepen. Studenten die leraar natuurkunde, Duits of scheikunde willen worden, komen in één klas terecht. Dat meldt BRON Fontys.
Eén van de redenen voor dit systeem is de teruglopende animo voor het lerarenvak en de demografische ontwikkeling rondom Sittard. Die ontwikkelingen zorgen voor een terugloop van het aantal nieuwe studenten. “Wat we niet willen is dat we in de situatie komen zoals dit studiejaar, waarbij slechts één of twee studenten een opleiding volgen voor een bepaald vakgebied”, aldus FLOS-directeur Anton van den Brink.
Leraarschap centraal stellen
Maar de Fontys Lerarenopleiding doet het ook voor de opleidingen met voldoende instroom zoals Engels en geschiedenis. Daar hebben ze namelijk wel volle klassen. “De aanleiding is ook dat de Onderwijsraad adviseerde om bij de opleidingen het leraarschap (beroep) meer centraal te stellen. We leiden geen economen, natuurkundigen of taalkundigen op, maar wel leraren”, zegt Van den Brink.
Gemeenschappelijke vakken
Dat heeft ook als voordeel dat elke student echt onderdeel wordt van een klas, ongeacht de hoeveelheid studenten die zich hebben aangemeld voor een opleiding. Iedere student komt hier om leraar te worden. Er zijn genoeg gemeenschappelijke vakken, didactiek, pedagogiek, studenten krijgen een groot deel van de tijd hetzelfde onderwijs. “Bovendien kunnen we het dan zelfs voor die éne student van een bepaalde opleiding nog steeds kostendekkend aanbieden.”
Door: Nationale Onderwijsgids/ Femke van Arendonk