Fiera del Suono brengt geluidsexperience naar Tilburgse Kermis

Op het Stadsbalkon van de LocHal in Tilburg wordt tijdens de Tilburgse Kermis een bijzondere nieuwe ‘attractie’ gepresenteerd, namelijk een kermis van geluiden! In de bijna zestig meter lange ruimte staan grote kleurrijke opblaasbare abstracties van kermisattracties waar bezoekers via locatiegestuurd geluid de geschiedenis van de kermis kunnen horen. Hier beleven ze hoe de kermis gedurende eeuwen een plek was waar vele kunstvormen als live theater en dans voor een breed publiek toegankelijk waren, maar waar ook nieuwe technologische uitvindingen als fotografie, de stoommachine, elektriciteit en virtuele werkelijkheden voor het eerst werden gepresenteerd. De kermis was altijd een broedplaats van creativiteit en innovatie. Volgens de initiatiefnemers van het project, René van Engelenburg en Gijs ten Cate van mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA, zou dat ook de kermis van de toekomst moeten zijn: ‘Op nieuwe manieren verhalen beleefbaar maken voor een breed publiek’. Dat meldt DROPSTUFF MEDIA, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid en Stadsmuseum Tilburg.

In Fiera del Suono neemt een waarzegster je vanuit een glazen bol mee op reis door de tijd waar geluiden van artiesten, circuspaarden, draaiorgels en achtbanen je naar de toekomst leiden. Met behulp van een 3D audio-systeem via hoofd-telefoons én een audioscape van maar liefst zestig speakers en subwoofers wordt een uniek landschap van bewegende geluiden gevormd. Afhankelijk van de plek waar je bent, hoor je steeds een ander deel van het verhaal.

Samenwerking met studentengroepen van hogescholen 

Fiera del Suono is een project van DROPSTUFF MEDIA in samenwerking met Stadsmuseum Tilburg, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en studentengroepen van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg. 

InnovatieLabs 

Dit project vindt plaats in het kader van het landelijke ontwikkelprogramma ‘Innovatielabs’, waarbij partijen uit de culturele en creatieve sector actuele opgaven onderzoeken. Onderdeel van InnovatieLabs is dat projecten gedurende twee jaar continu worden doorontwikkeld in een iteratief proces van ontwerpen, presenteren, evalueren en verder ontwikkelen.

Audio 

Fiera del Suono richt zich op het ontwikkelen van nieuwe manieren om (erfgoed)collecties en creatieve verhalen dichter bij een breder publiek te brengen. Audio is daarbij de laatste jaren een steeds prominenter medium en nieuwe technologische vindingen bieden steeds meer mogelijkheden om daarbij gelaagdere en meer ‘onderdompelende’ ervaringen te creëren. De collecties van Beeld en Geluid, het Regionaal Archief Tilburg en particuliere audioverzamelingen leveren geluidsmateriaal voor het project. Ook zijn nieuwe fragmenten ingesproken door onder meer Hetty Heyting (bekend van de beroemde TV-serie De Familie Knots) onder regie van Thomas de Bres.

Ontwikkeling van de storyline 

Studentengroepen van de drie deelnemende hogescholen hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de storyline en zullen in het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 publieksonderzoek en voorstellen voor ontwerpaanpassingen doen. Na de eerste experimentele editie in Tilburg reist deze auditieve kermis verder naar andere locaties in Nederland.

Door: Nationale Onderwijsgids