Studenten klaar voor toekomst met minor Food Challenge Ondernemen

De wereld staat voor immense uitdagingen op het gebied van armoede, ongelijkheid en klimaatverandering, waarbij voeding een cruciale rol speelt.  De minor Food Challenge Ondernemen van Hogeschool Inholland daagt derde- en vierdejaarsstudenten van binnen en buiten de hogeschool uit om hun kennis van food business, voedingstechnologie en ondernemen te bundelen. Het doel is om een eigen start-up te beginnen in de voedingssector en innovatieve foodconcepten te ontwikkelen die zij zelf op de markt brengen. Dat meldt Hogeschool Inholland. 

Annemiek Hollander, docent Food Commerce & Technology bij Inholland en programmaleider van de minor, benadrukt het belang van deze ervaring: "Onze voedselkeuzes hebben een brede impact; het raakt alle maatschappelijke kwesties van dit moment. De minor Food Challenge Ondernemen laat zien dat de jongere generatie vaak zelf al kiest voor duurzaamheid en gezondheid. Hun concepten variëren van eiwit-verrijkte snacks en veganistische opties, tot (her)gebruik van voedselresten en lokale ingrediënten. Op die manier bieden studenten een antwoord op de voedsel gerelateerde vraagstukken van vandaag."

Voorbeelden 

Een opvallend voorbeeld is het team Gem Bites (project van Bean-me-up), dat een snack heeft ontwikkeld op basis van Nederlandse veldbonen. Hiermee willen ze een gezond alternatief bieden voor traditionele borrelsnacks, met een hogere Nutri-score en minder CO2-uitstoot. The Brew Club gaat een stap verder en heeft een luxueuze non-alcoholische drank bedacht van kombucha, appelsap en rozenwater, met de nadruk op lokale productie en inkoop om ook de lokale gemeenschappen te ondersteunen.

Ondernemende eigenschappen 

De minor, georganiseerd vanuit Food Commerce and Technology, is opleidingoverstijgend en stimuleert ondernemerschap. Annemiek legt uit: "Studenten van verschillende opleidingen gaan zelfstandig aan de slag met de oprichting van een eigen bedrijf. Daarbij ontwikkelen ze ondernemende eigenschappen die voor het werkveld van onschatbare waarde zijn. Het draait om lef, doorzettingsvermogen en samenwerken. Doordat de teams multidisciplinair zijn samengesteld, leren ze ook buiten hun eigen expertisegebied te denken en tillen ze elkaar naar een hoger niveau."

Pitch Battle

De kracht van de Food Challenge Ondernemen ligt in de samenwerkingen, niet alleen binnen Inholland, maar ook met externe experts, bedrijfscoaches en gastsprekers. Het jaarlijkse hoogtepunt is de gezamenlijke (elevator) Pitch Battle, waar alle studententeams de strijd met elkaar aangaan. Tijdens het afsluitende evenement op 17 januari, gehost door de Food Innovation Community Amsterdam (FICA), presenteren de studententeams hun voedingsinnovaties aan een breder publiek. Het meest succesvolle team wint de titel 'Beste ondernemers' en heeft de mogelijkheid om hun start-up te liquideren of een doorstart te maken.

Leercurve 

Annemiek Hollander concludeert: “Het mooiste aan Food Challenge Ondernemen is de enorme leercurve die de studenten doorlopen. Het programma betrekt hen actief bij de ontwikkeling van de voedselindustrie en laat hen nadenken over voortdurende voedselvernieuwing. Wie anders dan de jonge generatie zelf moet aan het roer staan van de toekomst?"

Door: Nationale Onderwijsgids