CORVALLIS – Uit een onderzoek van de Oregon State University blijkt dat jonge kinderen die niet snel afgeleid worden en doorzetten bij het uitvoeren en afronden van een taak, later ook vijftig procent meer kans hebben op het behalen van een diploma van een Amerikaans college. Dat meldt de Amerikaanse wetenschapswebsite EurekAlert.
Een college is in de Verenigde Staten een onderwijsinstelling die geaccrediteerd is om academische graden te verlenen, maar verleent alleen bachelor degrees, of lager, associate degrees.
De onderzoekers volgden de ontwikkeling van een groep van 430 kleuters. Sociale vaardigheden en gedrag bij de vierjarigen bleken van groter belang te zijn voor uiteindelijk studiesucces dan hun academische vaardigheden.
“Niet rekenen en leesvaardigheid waren de belangrijkste indicatoren bij peuters en kleuters voor het op latere leeftijd behalen van een diploma in het hoger onderwijs, maar of ze goed hun aandacht bij de les konden houden en taken konden uitvoeren”, aldus leider van het onderzoek Megan McClelland. Een goed reken- en taalvermogen op jonge leeftijd bleek zelfs nauwelijks een garantie te zijn voor succes op latere leeftijd.
Het goede nieuws voor ouders is volgens de onderzoekers dat sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen aangeleerd kunnen worden.
“Iemand kan briljant zijn, maar dat betekent niet automatisch dat hij meteen ook het vermogen heeft zich te concentreren wanneer dat gevraagd wordt of een taak moet uitvoeren”, vervolgt McClelland.
De wetenschap menen dat de nadruk in de vroeg- of voorschoolse educatie, die in Amerika op preschools wordt gegeven, derhalve zou moeten liggen op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het oefenen in het uitvoeren van taken, dan academische vaardigheden als rekenen en taal.
© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink