De afgelopen jaren is het beeld in de klassen aardig veranderd. De ouderwetse schoolborden zijn vervangen door digitale borden met tal van mogelijkheden. Op veel scholen is een goed wifi-netwerk aanwezig waar leerlingen gretig gebruik van maken door tal van berichten te posten op social media. In de lessen wordt er echter maar weinig gebruik gemaakt van social media. Laten docenten hier kansen liggen?
De moderne wereld van de smartphones
Vrijwel alle leerlingen op de middelbare school hebber er één: een smartphone. Een soort minicomputer waar van alles op mogelijk is. Leerlingen zijn er dol op en kunnen het apparaat nauwelijks laten liggen, soms tot frustratie van docenten en ouders. Leerlingen staan 24/7 in contact met hun vrienden, luisteren muziek, bekijken filmpjes en bevinden zich op de social media. Ook wordt de telefoon gebruikt voor het controleren van Magister, voor het samenwerken bij werkstukken en voor het opzoeken van nuttige informatie.
De vrees voor de social media
De meeste scholen hebben een beleid waarbij de smartphones in de klas niet mogen worden gebruikt. De telefoon wordt zo veel mogelijk geweerd uit de les. Ook met de social media wordt in de lessen niet veel gedaan. Als er aandacht aan wordt besteed is dit vaak met een negatieve insteek. De gevaren van de social media en de ‘etiquette’ worden vaak wel behandeld. Alhoewel het belangrijk is de huidige leerlingen bewust te maken van de gedragsregels op het internet, is er ook een positieve kant aan de social media waar docenten nog niet echt mee uit de voeten kunnen. Er zijn tal van mogelijkheden om smartphones en social media leuk en educatief in te zetten.
Hoe kunnen social media worden ingezet?
Door gebruik te maken van social media zorgen we ervoor dat we meer in de belevingswereld van de leerlingen werken. Leerlingen leren hierdoor makkelijker en bovendien bereiden we ze voor op een toekomst waarin internet en social media waarschijnlijk nog een veel grotere rol zullen gaan spelen. Er zijn veel manieren hoe social media in de les kunnen worden toegepast. Hieronder zullen we een paar voorbeelden geven.
Facebook: Via Facebook kunnen er (gesloten) groepen aangemaakt worden. In deze groepen kunnen leerlingen bijvoorbeeld hun werkstuk presenteren. Door het interactieve karakter van Facebook kunnen leerlingen meteen reageren op het werk van de anderen. Ze kunnen het bericht liken en een reactie geven waar een medeleerling weer wat mee kan.
Instagram: Instagram draait vooral om foto’s en plaatjes. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld hun werkstuk voor kunst hierop presenteren. Een andere mogelijkheid is leerlingen laten zoeken op hashtags, hierdoor kunnen ze de hele wereld over surfen voor informatie en inspiratie voor bijvoorbeeld werkstukken of presentaties.
Twitter: Leerlingen zijn tegenwoordig zelf bijna altijd beschikbaar via hun smartphone. Soms wordt dat van docenten ook verwacht maar is dat in de praktijk moeilijk te realiseren. Een oplossing hiervoor zou een ‘Twitterspreekuur’ kunnen zijn. Leerlingen kunnen tijdens dit spreekuur vragen stellen via Twitter aan de docent. Een voordeel hiervan is dat andere leerlingen ook de vragen en antwoorden kunnen lezen. Hierdoor kan er effectief worden gewerkt.
© Nationale Onderwijsgids / Maltha Studiecoaching