Toerusten = Uitrusten, dat is de titel van een advies van de Onderwijsraad waar ik in 2002 aan meewerkte. Heel verdrietig dat de werkdruk er de afgelopen vijftien jaar niet minder door geworden is.
Tijdens de NOT in de jaarbeurs geven Ageeth Nijboer en ik een workshop over werkdruk. In de aanloop daarnaartoe stel ik mijzelf een aantal vragen. De gevonden antwoorden plaats ik hier.
De eerste vraag die ik me zelf stel:
Is werkdruk een ernstig probleem gebleven omdat de wereld waarmee het onderwijs zich in 2016-2017 geconfronteerd weet sinds de eeuwwisseling stevig is veranderd? Ik denk het niet. Dat de wereld verandert, dat vonden de Romeinen ook al. Wat zorgt ervoor dat werkdruk in het onderwijs een hardnekkig probleem is? Ik denk dat er drie grote problemengebieden zijn die ervoor zorgen dat leraren zich onvoldoende toerusten, waardoor ze onvoldoende uitgerust hun werk blijven doen en daardoor werkdruk blijven ervaren en te weinig echt uitrusten.
Die problemen zitten in:
1. De autonomie van leraren
2. Gebrek aan impactleren
3. Gebrek aan innovatiekracht in het onderwijs
Drie problemengebieden die nauw met elkaar verbonden zijn. Drie problemen met een oplossing. Daar moet je wel voor willen kiezen.
Lees hier het advies Toerusten = Uitrusten van de Onderwijsraad
Workshops over werkdruk op NOT
Samen met Ageeth Nijboer verzorg ik tijdens de NOT Academy op 24 januari en op 26 januari van 10.30 uur tot 11.15 uur de workshop 'Werkdruk(temakers)'. U kunt zich hiervoor gratis aanmelden op de website van de NOT.