Wat deed je vroeger het liefste tijdens de gymlessen? Apenkooien natuurlijk! Tenminste, ik wel. Vele bruggen, banken, matten, rekken, touwen en hoepels lagen verspreid door de gymzaal. Eens per half jaar was het bij ons één groot feest, omdat we dan gingen apenkooien met de hele klas in plaats van bokspringen of hockey. En heel de klas was uitgelaten. Waarom zou je dit niet altijd aanbieden? Kinderen leren er ook nog eens ontzettend veel van!
Jouw school kiest: 12 leerlijnen of natuurlijk schoolplein?
Kinderen in Nederland bewegen te weinig, dat hoor je steeds vaker uit allerlei onderzoeken. Als school kan je de kinderen helpen om meer op ontdekking te gaan op schoolplein. Sommigen kiezen ervoor om meer met groen in aanraking te komen. Dit ziet er esthetisch goed uit, hoewel dit regelmatig de speelvariatie in de weg zit. Zo zijn er mooi uitziende, natuurlijke schoolpleinen waar geen balspel mogelijk is. Om nog niet te spreken over het onderhoud wat hiermee gemoeid gaat: snoeien, jaarlijks nieuwe groenbeplanting en moddervorming. Dit is een keuze van de school, het zou alleen niet mijn keuze zijn. Als jij aan mij zou vragen om dit te realiseren en ze dit écht perse willen, dan verwijs ik je door naar andere partijen die dit goed kunnen aanleggen.
Ik ben juist heel erg geïnspireerd door de boodschap van onderwijsdeskundige Wim van Gelder, die de kinderen op het schoolplein juist op een sportieve wijze wil laten ontdekken, wat ze motorisch allemaal kunnen. Wim van Gelder wil de kinderen uitdagen om te BEWEGEN en dat sluit zo sterk aan bij mijn eigen visie! Bekijk maar eens deze video, die dit ijzersterk uitlegt. En nadat je deze video gezien hebt: wat wil jij dan op jouw school? Nog steeds groen? Of een plein waar kinderen zich motorisch ontwikkelen? Leren vallen? Leren zwaaien? Klimmen?
Als je wilt toekomen aan de 12 leerlijnen die binnen het bewegingsonderwijs worden gehanteerd (om aan de kerndoelen te kunnen toekomen), moet het plein een minimum aantal mogelijkheden bieden. Dat kan je doen door een opstelling op jouw schoolplein met Parkour, freerunning! Parkour lijkt heel erg op apenkooien. Voor 5 van de 12 leerlijnen - klimmen, zwaaien, springen, balanceren en over de kop - biedt Parkour een unieke mogelijkheid voor kinderen. Elke dag en voor alle leeftijden. En ook nog eens voor heel veel kinderen tegelijkertijd.
Zone van naaste ontwikkeling
Parkour daagt kinderen uit om hun grenzen te verleggen en zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Hier vindt het Parkour aansluiting bij een belangrijke onderwijskundige ontwikkeling: zone van naaste ontwikkeling. De zone van naaste ontwikkeling is bij jullie natuurlijk wel bekend: het aanspreken van het kind op een niveau dat net buiten bereik is van wat een kind op eigen kracht kan. Wat een kind zelfstandig kan, is de actuele ontwikkeling. Waar een kind hulp bij nodig heeft, is de naaste ontwikkeling. Het gebied ertussen is de zone van naaste ontwikkeling: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig kan, maar wel wanneer het sociale ondersteuning krijgt bij de uitvoering ervan.
Kinderen op schoolpleinen kijken naar elkaar en leren van elkaar. Dit positieve effect zie ik veel op schoolpleinen gebeuren. Als je de zone van naaste ontwikkeling van een kind aanspreekt, doe je dit door (ondersteund) aanbod dat net boven het niveau van het kind ligt. Leerkrachten hebben zo kansen om handelingsmogelijkheden van kinderen uit te breiden. Aan de hand van gymlessen in de zaal en lessen op de freerun-opstelling, kunnen kinderen met een klein beetje hulp hun eigen vaardigheden en niveau verder uitbreiden. Dit kan tijdens pauzes, na schooltijd én tijdens de gymles.
Al 15.000 kinderen op eigen niveau bereikt
Als kinderen te weinig bewegen, heeft dat gevolgen voor hun ontwikkeling. Hoog tijd dus om scholen te helpen om de kinderen hun motoriek te verbeteren. Doordat kinderen met Parkour op hun eigen niveau bewegen, vinden zij bewegen leuker en gaan ook méér bewegen. Zowel de beweegintensiteit als de beweegvariatie zijn ongekend hoog bij het beoefenen van Parkour. De obstakels vormen samen met een valdempende valondergrond een veilige sportomgeving en zijn geschikt voor groep 1 tot 8 én de middelbare school. Ondertussen hebben we al meer dan 15.000 kinderen bereikt in o.a. Den Haag, Zoetermeer, Schiedam, Dordrecht, Heemskerk, Amsterdam, Utrecht, Heerlen, Scherpenzeel, Oldenzaal en nog veel meer steden. Iedereen mag meedoen en stapt op zijn eigen niveau in. Ook voor de minder atletische kinderen is hier veel uitdaging in te vinden, wat ze ook zeker aankunnen. Zij hoeven niet meer staan toe te kijken bij voetbalwedstrijdjes en worden niet langer buitengesloten! Samen met Wim van Gelder en freerunner Philip van Ees helpen we scholen op weg met freerunning.
"Freerunning komt voort uit een diep gewortelde drang van kinderen om de omgeving spelend te ontdekken." - Wim van Gelder
Parkour voor iedere school!
Als het aan mij ligt, krijgt iedere school een Parkour opstelling op het schoolplein. Ieder kind heeft het recht om te sporten en spelen, met klasgenootjes en vriendjes. Samen sporten en bewegen verbroederd, verbindt culturen, maakt je socialer, is gezond, is goed voor je lijf en is bovenal gewoon heel LEUK. Sport zorgt voor de aanmaak van endorfine, het gelukshormoon. Van bewegen word je gelukkig, hoe jong of oud je ook bent. Voor mij persoonlijk heeft sport vrienden voor het leven opgeleverd en ga ik uitdagingen aan waarin ik me zelfverzekerd voel. Sport is belangrijk voor ieder opgroeiend kind. Ouders kunnen niet altijd de contributie voor een sportvereniging betalen. Laat het kind dan iedere dag op school sporten en grenzen verleggen! In mijn ogen een must voor het onderwijs en de ontwikkeling van ieder kind.