Te veel jongeren haken af als het om lezen gaat. Dat is inmiddels alom bekend en reden voor de politiek om - op advies van de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad - een Leesoffensief te starten om leesbevordering en leesstimulering bij jongeren te versterken, zowel binnen als buiten het schoolvak Nederlands. 

Het Leesoffensief is nog in wording, wel zijn er in het land al diverse initiatieven gestart; bibliotheken nemen daarin vaak een leidende rol.
 
In afwachting van verdere concretisering van het Leesoffensief vanuit de overheid staan we niet stil. Er bestaan immers al veel inspirerende, goede en effectieve initiatieven. In Lezen nr. 3 (2021) vind je bijvoorbeeld veel informatie over de Kinderboekenweek, De Boekenweek van Jongeren, het Beste Boek voor Jongeren, en de Prijs van de Jonge Jury, waarover winnares Margje Woodrow zich uitspreekt. Ook geven we veel, heel veel boekentips en verwijzingen naar websites die je informeren over geschikte - toegankelijke en moeilijkere - enthousiasmerende boeken voor kinderen en jongeren. Waarbij niet alleen over nieuwe literatuur bericht wordt, maar er ook aandacht is voor klassiekers en de wens alle kinderen en jongeren al op jonge leeftijd te laten kennismaken met deze boeken die in onze cultuur een centrale rol spelen. Daarnaast is er aandacht voor spoken word, graphic novels, fictie op de huid van de tijd en het vinden van boeken als 'papieren soulmate'. 
 
Nuttig voor je werk, maar misschien net zo leuk om over te vertellen wanneer je (eindelijk) weer mensen ontmoet op een feestje. Hoe dan ook: als we samen meer kinderen en jongeren op uiteenlopende manieren kunnen verleiden tot lezen, ze laten opgaan in verhalen en de rijkdom van literatuur kunnen laten ervaren, zullen ze beter voorbereid zijn op de toekomst. Een toekomst waarin taal en lezen onverminderd van belang zullen zijn om ons culturele kapitaal te versterken en de maatschappelijke dialoog te kunnen blijven aangaan. Maar vergeet vooral niet dat kinderen en jongeren aan het lezen brengen, vooral ontzettend leuk (werk) is! 
 
Deze column is eerder verschenen in Lezen #3 (2021). Lezen is het tijdschrift over leesbevordering en literatuureducatie voor professionals die het leesbevorderingswerk dagelijks in de praktijk vormgeven, in de kinderopvang, op school, in de boekhandel en Bibliotheek. Meld u nu aan voor een gratis abonnement op Lezen via lezen.nl.
 
Op de hoogte blijven van de laatste onderzoeken en publicaties van Stichting Lezen? Meld u zich dan hier aan voor de nieuwsbrief van Stichting Lezen.