Op 31 oktober wordt het eerste Nationaal Congres ‘Toetsen om te leren’ georganiseerd. Het congres is bedoeld voor docenten, management en toetscoördinatoren in het voortgezet onderwijs. De visie is dat er anders getoetst moet worden om de kwaliteit en het rendement van het onderwijs te vergroten. Dit melden de organisatoren Bureau ICE en Malmberg.
De toetsen die we nu kennen hebben vooral het karakter van ‘afrekenen’. Maar onderwijs dat leerlingen echt wil laten groeien heeft toetsen nodig met andere terugkoppelingen van resultaten: goede, bruikbare feedback zodat de leerling zich kan verbeteren.
Naast een plenaire lezing van Charlie Harrington van Knewton over adaptief leren kunnen congresbezoekers in drie keuzerondes hun eigen congresprogramma samenstellen. Ze kunnen kiezen binnen de thema’s toetsing in de dagelijkse lespraktijk en toetsbeleid. Ga met Fije Hooglandt van de Onderwijsinspectie in discussie over de ruimte die er is om anders te toetsen, bezoek de sessie van Tim Walker, die zijn ervaringen deelt als docent in Finland of luister naar Ben van der Hilst, die een pleidooi houdt voor formatieve toetsing: toetsing in dienst van het leerproces.
Er zijn twee masterclasses waaraan deelnemers kunnen meedoen. Eén masterclass waarin handvatten worden gegeven om het toetsbeleid van de school aan te scherpen. Tijdens de andere masterclass gaan deelnemers samen meerkeuzevragen ontwikkelen, bekijken en beoordelen.
Ook is er een toetscafé. Hier kunnen deelnemers vragen stellen aan de toetsdeskundigen van Bureau ICE en de leermiddelenontwikkelaars van Malmberg. Ook kunnen docenten feedback krijgen over een toets die ze zelf hebben gemaakt. Maurits Hendriks, Chef de Mission van de Olympische Spelen, sluit het congres af.
Datum: vrijdag 31 oktober 2014
Locatie: Congrescentrum 1931 ’s-Hertogenbosch
Kosten: € 195,-
Programma en aanmelden: www.toetscongresvo.nl
© Nationale Onderwijsgids