De samenwerkende gemeenten in Noord-Limburg starten dit jaar nog een project om Poolse arbeidsmigranten de Nederlandse taal te leren. Bovendien worden ze meer betrokken bij de autochtone inwoners door het vormen van koppels en het organiseren van bijeenkomsten. Het project bestaat uit verschillende onderdelen van kennismaking tot coaching en scholing. Dit meldt de Gemeente Venray.
“Mede door subsidies vanuit de provincie Limburg en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het mogelijk om een totaalaanpak rondom integratie en taal samen te stellen”, aldus wethouder Roland van Kessel, die verantwoordelijk is voor het regionale project. In totaal kunnen er 145 deelnemers meedoen aan dit project dat uit vier onderdelen bestaat.
Arbeidsmigranten die voor langere tijd in Nederland blijven krijgen een uitgebreid scholingstraject aangeboden. Dit bestaat uit een voortraject van drie maanden en een BBL-opleiding van één jaar. Hierbij is een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd. Zij moeten de deelnemers namelijk begeleiden en een deel van de kosten op zich nemen. Daar staat wel een subsidie tegenover. Arbeidsmigranten die nog niet weten hoe lang ze in Nederland blijven kunnen een voorzichtige start maken met het leren van de Nederlandse taal met een kortlopend traject.
Poolse inwoners die voor langere tijd in Nederland willen blijven worden gekoppeld aan een Nederlandse vrijwilliger in het Kumpelproject. Kumpel is het Poolse woord voor maatje. De koppels gaan regelmatig samen iets ondernemen. Hierdoor vergroot de woordenschat van de Poolse deelnemer en komt hij of zij in contact met de buurt. Bovendien kan zo een barrière worden weggenomen die is ontstaan door de wederzijdse beeldvorming en het taal- en cultuurverschil.
Het laatste onderdeel richt zich voornamelijk op kennismaking. Tijdens verschillende bijeenkomsten maken Polen en Nederlanders kennis met elkaars gewoonten. Onderdeel hiervan is het wederzijds aanleren van het Poolse én het Nederlandse woord Goedendag. Deze aanpak wordt ook toegepast op een meer stedelijke omgeving, zodat eventuele verschillen zichtbaar worden.
© Nationale Onderwijsgids