Leraren moet worden betrokken bij de plannen voor het onderwijs. Leraren worden te vaak overgeslagen wanneer nieuwe akkoorden en plannen opgesteld worden. ‘De AOb vindt dat de beroepsgroep zou moeten meebeslissen over waar het geld aan uitgegeven wordt. Het tegendeel blijkt nu het geval.’ Dat schrijft AOb-voorzitter Walter Dresscher in een brief aan de Tweede Kamer.
Op donderdag debatteert de Tweede Kamer over de Onderwijsbegroting. Omdat ook in de Onderwijsbegroting weer allerlei ideeën staan die niet uit de klas komen, is het debat aanleiding voor de AOb om een brief naar de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs te sturen. Voorzitter van de bond, Dresscher, doet in de brief een dringend verzoek aan het kabinet om het onderwijs te ondersteunen.
Volgens Dresscher zijn leraren niet geraadpleegd over de aandacht voor toptalenten en de plannen voor professionalisering van leraren. Deze plannen zijn echter vastgelegd in de Onderwijsbegroting. Daarnaast worden de sectorakkoorden ook zonder inmenging van onderwijspersoneel of vakbonden afgesloten.
Dresscher pleit daarnaast in de brief voor bevoegde leraren. Als het kabinet de kwaliteit van het onderwijs wil verhogen dan moeten ervoor gezorgd worden dat er bevoegde leraren voor de klas staan. In zijn brief legt hij uit wat daar nog voor moet gebeuren, zoals het registreren van het aantal onbevoegden voor de klas.
© Nationale Onderwijsgids