In het voortgezet onderwijs krijgt talentonwikkeling steeds meer aandacht. In diverse NOT-presentaties van de VO-raad komt talentontwikkeling daarom uitgebreid aan de orde. De VO-raad ondersteunt scholen, met name via het project Leerling2020, om verschillende vormen van gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren verder te ontwikkelen. Dit meldt de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) 2015.
Het project Leerling2020 wordt, in opdracht van de VO-raad, uitgevoerd door Schoolinfo. Doel van dit project is de verdere ontwikkeling van verschillende vormen van differentiëren en gepersonaliseerd leren in het voortgezet onderwijs te faciliteren. Het project heeft bestaande wetenschappelijke kennis en praktijkvoorbeelden verzameld. Ook is in kaart gebracht wat mogelijk is binnen de huidige wet- en regelgeving, welke regels belemmerend werken en welke randvoorwaarden nodig zijn. Leerling2020 ondersteunt een vijftal bestaande initiatieven rondom gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren, waarbij steeds meerdere ‘koplopersscholen’ betrokken zijn: iScholengroep, Khan Academy/TweeTalig Onderwijs, LOOT (Topsport Talentscholen), Stuurgroep PulseOn en Zo.Leer.Ik!
Voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller: “De initiatieven vullen elkaar aan op het gebied van gepersonaliseerd leren. Leerling2020 heeft deze initiatieven met elkaar verbonden. Door het stimuleren van kennisdeling en -ontwikkeling binnen en tussen de koplopers komen de betrokken scholen verder in hun proces op weg naar gepersonaliseerd leren. Bovendien wordt de vergaarde kennis en ervaring beschikbaar gesteld aan het gehele onderwijs.”
Schoolinfo verzorgt in opdracht van de VO-raad op dinsdag 27 januari op de NOT het seminar ‘Leerling2020 - Gepersonaliseerd leren op school.’ Voor meer informatie, klik hier.
© Nationale Onderwijsgids