Religie en geloof kunnen tot heftige reacties in het klaslokaal en op het schoolplein leiden. Meningen, feiten en eigen waarheden buitelen over elkaar heen en de sfeer kan hier flink door worden bepaald. Welke handvatten heeft een leraar of schoolleider nodig om discussie hierover in goede banen te leiden en aan alle betrokkenen recht te doen? Daarover gaat het congres ‘Orthodoxie versus Fundamentalisme; wat is je heilig in het levensbeschouwelijk onderwijs?’ in Utrecht op 17 en 18 januari 2017. Dit meldt Tilburg University.
Het congres wordt geopend door universiteitshoogleraar aan de Tilburg University Ernst Hirsch Ballin en ook burgemeester Jan van Zanen van Utrecht zal acte de présence geven. Op beide dagen is veel tijd ingeruimd voor ontmoeting, gesprekken en delen van ervaringen.
Doel van het congres is het creëren van een wisselwerking tussen wetenschap en praktijk, het faciliteren van ontmoeting en ideeënuitwisseling en het generen van nieuwe werkvormen om met deze inhoud in het onderwijs aan de slag te gaan. De eerste congresdag, dinsdag 17 januari, is vooral wetenschappelijk van aard waarbij de tweede congresdag, woensdag 18 januari, vooral ingaat op de praktijk, met ervaringsdeskundigen en workshops. Alle deelnemers ontvangen de nieuwe publicatie ‘Geïnspireerde lessen; vakspecifieke werkvormen voor onderwijs in Godsdienst en Levensbeschouwing’.
Medewerking aan het congres wordt verleend door Verus-Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en VDLG-Vereniging van Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst. Het congres wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Adrianus Fonds.
Het tweedaagse congres wordt gehouden op 17 en 18 januari 2017 in Utrecht in de Cursus- en vergadercentum Domstad en wordt georganiseerd door Tilburg School of Catholic Theology (TST) en Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing (FHTL).
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids