Op vrijdag 24 maart 2017 vindt bij Saxion een conferentie voor pabo-docenten plaats over laaggeletterdheid en leesbevordering. De vraag die hierbij centraal staat is: hoe kunnen pabo’s een effectieve bijdrage leveren aan het voorkomen van laaggeletterdheid en het stimuleren van leesplezier? Dit meldt Stichting Lezen.
In Nederland hebben 1,3 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven, rekenen en werken met de computer. En daardoor met het begrijpen van informatie. 14 procent van de 15-jarigen is laaggeletterd. Dat zijn verontrustende cijfers. Goed leren lezen en schrijven begint immers op de basisschool. Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen bijdragen aan het voorkomen van laaggeletterdheid. Dat zouden ze in hun opleiding aan de pabo al mee moeten krijgen. De vraag die centraal staat tijdens deze conferentie is dan ook: hoe kunnen pabo’s een effectieve bijdrage leveren aan het voorkomen van laaggeletterdheid en het stimuleren van leesplezier?
Tijdens de conferentie kunnen pabo-docenten kennisnemen van recente onderzoeksresultaten, vindt uitwisseling plaats over laaggeletterdheid en leesbevordering in de programma’s op pabo’s en worden workshops gegeven die concreet maken hoe pabo’s aandacht kunnen besteden aan thema’s rond (laag)geletterdheid.
De conferentie vindt plaats op vrijdag 24 maart 2017 bij Saxion, Handelskade 75 te Deventer en wordt georganiseerd door de Pabo’s van Hanzehogeschool, Fontys Venlo, Iselinge en Saxion, met medewerking van het Pabo-Platform van Stichting Lezen. Daarnaast wordt dit initiatief ondersteund door Stichting Lezen & Schrijven, Stichting Lezen en het actieprogramma Tel mee met Taal.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids