Benieuwd naar het belangrijkste nieuws van de afgelopen maand? Lees dan ons nieuwste maandoverzicht. De redactie heeft een selectie gemaakt van de belangrijkste nieuwsfeiten, waaronder de centrale eindexamens in het voortgezet onderwijs, het gebrek aan vertrouwen in staatssecretaris Dekker en de onwettige selectieprocedures van universiteiten.
Centrale eindexamens
Deze maand gingen de eindexamens in het voortgezet onderwijs weer van start met ruim 213.000 examenkandidaten. Ruim de helft van hen (112.601 leerlingen) zit op het vmbo, bijna 60.000 op de havo en ruim 40.000 op het vwo. De laatste landelijke schriftelijke examens waren op woensdag 24 mei. Leerlingen die examens misten of ze niet haalden, kunnen van 19 juni tot en met 22 juni in de herkansing.
Het LAKS opende voor de dertigste keer de klachtenlijn. Het examen Nederlands voor vwo brak hierbij het absolute record. In een dag tijd kwamen hierover 26.529 klachten binnen, voornamelijk over de lengte ervan. De week erop werd de website van het LAKS platgelegd door een ransomware-aanval. Door gebruik van een back-up was de site echter snel weer in de lucht.
Ten minste twee scholen gingen de fout in bij het eindexamen aardrijkskunde voor vmbo-leerlingen. De leerlingen hadden de mogelijkheid tot het raadplegen van een Bosatlas terwijl dit volgens de examenreglementen niet is toegestaan. Beide examens werden daarom ongeldig verklaard door de Onderwijsinspectie. De leerlingen moeten hun examen in juni overdoen.
Selectieprocedures universiteiten
Een aantal universiteiten, waaronder de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen, hanteert selectieprocedures voor nieuwe studenten die in strijd zijn met de wet. Vanaf komend seizoen mogen universiteiten en hogescholen geen loting meer uitvoeren voor opleidingen met een numerus fixus. In plaats daarvan moeten universiteiten studenten selecteren op basis van verschillende criteria, zoals intellect, motivatie en persoonlijkheid. In de praktijk blijkt dat de instellingen met name kijken naar de cognitieve vaardigheden door het afnemen van (kennis)toetsen. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) trekken hierover op basis van eigen onderzoek aan de bel.
Overig onderwijsnieuws
- Het lerarencollectief PO in Actie eist in een open brief excuses van staatssecretaris Dekker van Onderwijs. De bewindsman heeft volgens de actiegroep 120.000 leraren geschoffeerd en moet zijn woorden terugnemen. Daarna moet hij de problemen waarmee het basisonderwijs kampt erkennen en de door de sector aangedragen oplossingen aanvaarden: meer salaris, minder werkdruk. Gebeurt dit niet, dan zeggen de leraren het vertrouwen in de staatssecretaris op.
- Het is niet duidelijk wat er precies gebeurt met het geld dat beschikbaar is voor het primair en voortgezet passend onderwijs, concludeert de Rekenkamer. De verantwoording door samenwerkingsverbanden en schoolbesturen laat veel te wensen over, mede doordat de overheid daar te weinig eisen aan stelt. Hiervan worden zorgleerlingen mogelijk de dupe.
- Het maatschappelijk aanzien van de leraar in het basis- en het voortgezet onderwijs is achteruit gegaan, vooral in de laatste tien jaar. De leraar basisonderwijs heeft beduidend minder aanzien dan de collega’s in het voortgezet onderwijs. Dat verklaart wellicht hun lagere loon en de halvering van het aantal aanmeldingen bij de pabo.
- Uit de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE) blijkt onder andere dat studenten zeer te spreken zijn over hun stage en de begeleiding door het stagebedrijf. Maar zij zijn al jaren het minst tevreden over de manier waarop hun opleiding hen voorbereidt op en begeleidt tijdens hun stage.
- Steeds minder leerlingen kiezen voor de praktijkgerichte opleidingen binnen het vmbo, mede vanwege de maatschappelijke druk om een zo hoog mogelijke opleiding te halen. Dit heeft gevolgen voor de praktische opleidingen in het mbo.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids