Op maandag 20 november 2017 vindt de tweede masterclass van het project Lerend Transformeren plaats. Hierin gaan professionals en hun organisaties aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe werkstijl in de jeugdsector. Thema van deze masterclass is ‘reflecteren en leren’. Dit meldt ZonMw.
Eén van de belangrijkste pijlers binnen actieonderzoek is ‘reflecteren en leren’. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe meet je welke impact je hebt met je actieonderzoek – en hoe leer je daar van? Hoe kan je leren van de ervaringen van cliënten? Daarover gaat de tweede masterclass van Lerend Transformeren. In 15 organisaties representatief voor de zorg voor jeugd, wordt met actieonderzoek nieuw ondersteuningsaanbod ontwikkeld of bestaand aanbod doorontwikkeld.
In het project ‘Lerend Transformeren’ gaan professionals en hun organisaties aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe werkstijl gericht op transformatie. Ondersteuningsaanbod (bijv. coaching, scholing, intervisie) staat hierin centraal. Er zijn vijf transformatiedoelen: preventie en eigen kracht, demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren, juiste hulp op maat, integrale hulp en ruimte voor professionals.
Lerend transformeren is een project binnen het programma Effectief in de jeugdsector. Het programma investeert in meer kennis voor de hulp aan kinderen en hun gezinnen. Met dit project richt het programma zich op het vergroten en uitdragen van kennis voor professionals, gericht op het nieuwe werken binnen het jeugddomein. Meer informatie is te vinden via deze link.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids