UTRECHT - In opdracht van de Programmaraad voor Onderwijsonderzoek (PROO) heeft wetenschapper Hans Luyten van de Universiteit Twente onderzoek gedaan naar de invloed van de grootte van een school op de leerprestaties van leerlingen. Die invloed blijkt niet groot te zijn. Daarover bericht de website van de PO-Raad.
Ook de invloed van de schoolgrootte op bijvoorbeeld de sociale cohesie op school, de betrokkenheid van leerlingen en leraren en de ouderparticipatie is nauwelijks aangetoond. Grotere scholen zijn wel goedkoper.
Luyten stelt dat de eventuele (kleine) nadelen van grote scholen op de leerprestaties of het slagingspercentage niet opwegen tegen de grote financiële voordelen. Maar hij pleit niet voor afschaffing van zeer kleine scholen.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres
Hoe veel keer en in hoeveel verschillende locaties moet dat onderzocht worden? Volgens mij is er door de jaren heen in dat opzicht niet veel veranderd. In ieder geval niet de afgelopen halve eeuw. In Nederland niet. Hier in Australië niet. (Gepensioneerd. Stond 37 jaar voor de klas.) Groeten uit Sydney. Joop
Dus een literatuurstudie naar algemeen onderwijs wereldwijd wordt gebruikt om hele hard iets te roepen over het onderwijs? En dat noemt zich wetenschapper?