Wat zijn motivaties en barrières van leerkrachten in het basisonderwijs ten opzichte van financiële educatie? Om antwoord te krijgen op die vraag heeft de gemeente Rotterdam een sociaal marketingonderzoek laten uitvoeren onder docenten van groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De gemeente biedt al jaren gastlessen aan op basisscholen in Rotterdam en wil graag nog meer leerlingen bereiken. Met de resultaten van het onderzoek kan de gemeente, indien nodig, de kwaliteit van de eigen geldlessen verhogen en/of de manier van aanbieden aanpassen en de samenwerking met derden toetsen.
Kinderen die op jonge leeftijd leren omgaan met geld hebben op latere leeftijd minder kans op het aangaan van schulden. Gemeente Rotterdam besteedt daarom veel aandacht aan preventie bij kinderen op basisscholen. Als één van de weinige gemeenten in Nederland heeft Rotterdam trainer/voorlichters in dienst die gastlessen op de basisscholen verzorgen. Uit het onderzoek blijkt dat de geldlessen van de gemeente zeer goed aansluiten bij de wensen van de leerkrachten. De vormgeving is zoals leerkrachten het graag zien en vooral het concept, het aanbieden van gastlessen, in plaats van het aanbieden van een lespakket, sluit naadloos aan op hun wensen.
Verrassende resultaten
Uit het onderzoek kwamen verrassende en minder verrassende resultaten naar voren. Verrassend was dat tijdnood een minder grote rol speelt in het wel of niet inzetten van financiële educatie, dan op voorhand werd verwacht. Leerkrachten vinden het wel enorm belangrijk dat hun directeur aanstuurt op inzet van financiële educatie. Ook collega-leerkrachten zijn belangrijk. Zij hebben het meeste invloed op de houding van leerkrachten t.o.v. financiële educatie. De leerkrachten gaven aan dat ook de gemeente invloed kan uitoefenen op hun houding. De invloed van partijen als banken hierop noemen zij niet zo groot. Spelend leren vinden leerkrachten zeer belangrijk. Leren moet leuk zijn. Toetsen en examens ervaren zij als een noodzakelijk kwaad.
De gemeente Rotterdam zal zich de komende tijd gaan buigen over de voorgestelde marketing strategie, waarbij de aandacht vooral gericht zal zijn op het aanbieden van de geldlessen.
© Nationale Onderwijsgids