Veel scholen denken niet goed na over hun meerlingenbeleid. Als de kinderen er nog niet aan toe zijn om in aparte klassen gezet te worden, kunnen ze zich onzeker gaan voelen en presteren ze slechter. Dat stelt ontwikkelingspsycholoog en auteur van Het grote tweelingenboek Coks Feenstra, meldt het Algemeen Dagblad.
Uit een enquête van de Nederlandse Vereniging voor Ouders van Meerlingen (NVOM) blijkt dat slechts zestien procent van de ouders van twee- of drielingen het een goed idee vindt om hun kinderen in groep 1 van de basisschool uit elkaar te halen. Bijna de helft (42 procent) heeft de kinderen echter gescheiden. Het idee daarachter is dat de leerlingen een eigen identiteit creëren. “Het is een mythe dat het beter is voor de persoonlijke ontwikkeling van meerlingen om ze op school te scheiden”, aldus Feenstra. “Tweelingen hebben ook een wij-identiteit.”
Uit de enquête bleek ook dat vier op de tien respondenten vinden dat scholen te weinig kennis hebben van meerlingen. Feenstra: “Veel scholen denken niet echt na over hun meerlingenbeleid. Hoe minder scholen weten van tweelingen, hoe meer het idee heerst dat scheiden eigenlijk bijna altijd goed is.” Volgens de ontwikkelingspsycholoog is dat lang niet altijd goed, omdat kinderen een dubbele scheiding doormaken: één met hun ouders en van hun zus of broer.
Kinderen zijn hierdoor niet gelukkig op school. Ook de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) merkt dat basisscholen er niet echt over nadenken. “Er bestaat een algemene gedachte dat scheiden beter is voor de ontwikkeling'', zegt voorzitter Petra van Haren.
© Nationale Onderwijsgids