Supermarkt Albert Heijn gaat tussen de 10 en 40 procent minder suiker toevoegen aan zo'n honderd producten van het eigen merk. Vanaf eind 2016 kunnen consumenten deze producten kopen. Dit meldt NOS.
NOG
Ook Albert Heijn laat kinderen minder zoet eten
-Albert Heijn wil consumenten hiermee inspireren gezonder te eten. Naast dat er minder suiker wordt toegevoegd aan de producten komt er ook een informatiewijzer bij de frisfranken. Hierop kunnen mensen zien hoeveel calorieën en suikers er in een drankje zitten. In sommige gevallen zal de suiker vervangen worden door andere zoetstoffen.
Albert Heijn neemt deze maatregelen omdat steeds meer mensen en kinderen met overgewicht kampen. Supermarkten worden zich steeds bewuster van de invloed van hun producten. Zo heeft stichting Ik Kies Bewust (IKB) hun deelnemers gemeld dat kindermarketing alleen is toegestaan op de verpakking van eten en drinken met het groene vinkje (de gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt). Kindermarketing op de verpakking van producten met het blauwe vinkje (de extra producten die je niet te vaak moet eten) mag niet langer. Ook kinderopvang en basisscholen zijn steeds meer gericht op het promoten van gezond eten.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids