En klas basisschoolleerlingen van De Joppeschool uit het Gelderse Joppe gaat via de Pre-U van de Universiteit Twente (UT) aan de slag om een functionerende microfluïdische chip te maken. De 10-jarige leerlingen kunnen na het maken van deze lab-on-a-chip antwoord krijgen op een aantal interessante wetenschappelijke vragen. Dat meldt de Universiteit Twente.
De microfluïdische chip heeft kanalen die niet breder zijn dan een paar haren. Bij Micronit Microtechnologies in Enschede wordt de kinderen geleerd hoe ze deze chips kunnen maken. De verwachting is dat ze met goedkope materialen binnen een paar uur een werkende microchip kunnen realiseren, zodat er daarna vloeistoffen gemanipuleerd kunnen worden. Voor kinderen is deze vorm van wetenschap zowel fascinerend als inspirerend, zegt Jan Jaap Wietsma van Pre-U.
Hoe stroomt het bloed door een ader wanneer er een verdikking in zit? Waarom mengen vloeistoffen niet meer als ze door een piepklein kanaaltje gaan? Kan je DNA analyseren op een plastic plaatje met kanalen? Op deze vragen kunnen de kinderen antwoord krijgen met behulp van hun zelfgemaakte chips.
Dat de kinderen aan de slag gaan met het experimenteren van chips ziet Micronit als een positieve ontwikkeling. Het bedrijf werkt al een aantal jaren samen met Pre-U van de Universiteit Twente, Saxion en diverse andere scholen. Dat kinderen op jonge leeftijd al les krijgen over deze chips draagt positief bij aan de kennispositie van Nederland op het gebied van High-Tech. De lessen over lab-on-a-chip worden door Pre-U steeds verder ontwikkeld.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids